fbpx
25. februar 2019

AO Johansen tilpassede sig et skiftende marked

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Første halvår af 2018 bød på vækst, mens andet halvår bød på stagnation hos teknik- og VVS-grossisten AO Johansen.

AO Johansen havde forudset et skift i markedet i 2018, og det viste sig at holde stik.

I fjerde kvartal 2018 realiserede grossisten en omsætning på 917,6 millioner kroner, hvilket var 1,4 procent højere end i fjerde kvartal 2017. Resultat af primær drift steg i samme periode med 10,6 millioner kroner og endte dermed på 47,5 millioner kroner.

For hele 2018 blev det til en stigning i omsætningen på 3,2 procent til 3,373 milliarder kroner. Ebit steg med 5,2 procent til 154,8 millioner kroner.

Resultat før skat endte i 2018 på 150,3 millioner kroner. Det var 4,7 millioner kroner højere end i 2017.

Det skriver Licitationen.

– Året 2018 har for Brødrene A & O Johansen A/S og koncernen (AO) været præget af et første halvår med vækst og et andet halvår, hvor markedet stagnerede. Skiftet i markedet var forventet, hvorfor der allerede i foråret 2018 blev fokuseret på at tilpasse omkostningerne, sikre effekt af tidligere investeringer samt på at optimere arbejdskapitalen. Dette resulterede i stigende bruttomargin og faldende omkostninger i andet halvår 2018, skriver AO Johansen i sit årsregnskab.

Tilpasningerne betyder, at AO Johansen havde 19 færre medarbejdere ved udgangen af 2018 end året før.

I 2019 forventer ledelsen hos AO Johansen et resultat før skat på 150-160 mio. kr.