29. juli 2019

Bravida-direktør varsler flere opkøb

Af: Amalie Klitgaard

Foto: Joachim Rode

Fra januar til maj 2019 har Bravida opkøbt fem installationsvirksomheder rundt om i landet – og indkøbsturen er ikke slut endnu, lyder det fra direktøren.

Bravida har været på en shoppetur af de store i første halvår af 2019. Fem opkøb på fem måneder blev det til, og installationsvirksomhederne Insight Building Automation, Cura VVS, H. Helbo Hansen, Buchreitz samt MIH VVS er nu alle ejet af Bravida.

– Fem er lidt flere, end vi normalt ville opkøbe. Men der kommer helt klart flere i fremtiden, fortæller administrerende direktør i Bravida Danmark, Johnny Hey.

Han forventer, at antallet af opkøb fremadrettet vil ligge på to til fire virksomheder om året, så længe det giver mening. Bravidas bestyrelse har nemlig en ambition om at sikre sig en lige så stor vækst gennem opkøb, som virksomheden vækster organisk. Men det betyder ikke, at opkøbene bliver gjort med hovedet under armen.

– Vi screenede markedet i 2018 og fandt faktisk flere end de fem, som det blev til. De landede lidt tilfældigt i starten af 2019, men vi har været i tæt dialog med virksomhederne i længere tid. Det er ikke hastige opkøb. Langt fra, understreger Johnny Hey.

De store bliver større
Med opkøbene er Bravida en del af en større tendens i branchen: At de store bliver større. Ifølge TEKNIQ Arbejdsgivernes nyeste markedsanalyse steg antallet af virksomheder med en omsætning på over 60 millioner kroner til 111 i 2018 mod 98 virksomheder i 2017. Samtidig steg de største virksomheders markedsandel fra 42 til 45 procent.

Det er også klart Bravidas mål at blive større. For ellers har installationsvirksomheden ikke sin berettigelse i fremtidens tekniske landskab, vurderer Johnny Hey.

Han tror på, at markedet kommer til at dele sig i to: Ét for mindre installatører med bestemte kunder og bestemte ydelser, og et for de store spillere som eksempelvis Caverion, Kemp & Lauritzen og Bravida:

– Du skal have en helt anden størrelse for at gå ind i projekter i fremtiden, fordi kravene til digitalisering, design, ressourcer og erfaring med store kontrakter stiger. Kunderne vil have hele pakken.

Det samme ses ifølge Johnny Hey inden for servicefagene, hvor kunderne gerne vil shoppe ét sted. De vil ikke kun kunne købe almindelige el- og vvs-ydelser, men også brandsikring, sprinkling, bygningsautomatik, køling og et stykke længere ude i fremtiden også samlede løsninger inden for Internet of Things:

– Hvis du vil samle alle områderne som teknisk leverandør, skal du være stor, siger Johnny Hey.