fbpx
11. februar 2020

Danskerne er klar til elbiler – bare ikke lige nu

Af: Jesper Melgaard

Langt hovedparten af danske bilister kan godt forestille sig at investere i en elbil. Det kræver bare, at priserne sættes ned, og at opladningsmulighederne forbedres, viser ny undersøgelse.

Det skal være både billigere og lettere at eje en elbil, hvis danskerne skal skifte deres benzin- og dieseldrevne køretøj ud med et, de kan sætte i stikkontakten. Det er en af konklusionerne i en ny befolkningsundersøgelse, som brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne har gennemført i samarbejde med analysefirmaet YouGov blandt 2.000 danskere.

Læs også: Gintberg: Danmark er en udørk for ladestandere til elbiler

Undersøgelsen viser, at rigtig mange danskere er klar til at købe en elbil. Det er dog kun 14 procent, der er villige til at gøre det, som situationen er lige nu. 40 procent vil vente til bilerne bliver billigere, og 31 procent til det bliver lettere at lade bilerne op (det har været muligt at markere flere svar).

– Det understreger det budskab, vi tidligere har været fremme med: Nemlig at der er brug for at øge antallet af opstillede ladestandere markant – både ved motorveje og ude i kommunerne – hvis vi for alvor skal have vækket danskernes lyst til at købe en elbil, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne

Gratis bro og opladning

Han glæder sig over, at det kun er 22 procent, der i undersøgelsen helt afviser muligheden for at købe en elbil. Samtidig fremhæver han, at det er positivt, at stadig flere politikere tilsyneladende indser, at der skal ske noget, hvis vi vil have flere elbiler ud på de danske veje. Senest har Radikale og Venstre fremlagt deres fælles plan for en grønnere transportsektor, hvor de blandt andet foreslår, at det skal være gratis at oplade elbiler frem til 2024, ligesom det skal være langt billigere at køre over Storebæltsbroen.

Læs også: Manglende ladestandere svækker salget af elbiler

– Det er rigtig fine signaler at sende. Vores undersøgelse viser derudover, at adgangen til flere offentligt tilgængelige ladestandere også er en meget vigtig motivationsfaktor for de danskere, der overvejer, om det er tid til at skifte til en elbil. 61 procent svarer i vores undersøgelse, at det i nogen eller høj grad ville have betydning for deres lyst til at købe en elbil. Derfor er det et område, som bør få en helt central rolle i de kommende års indsats på elbilområdet, siger Simon O. Rasmussen.

Han understreger også vigtigheden af, at man fra politisk hold arbejder på at sikre, at elbilmarkedet ikke bremses af høje afgifter.

– Elbilerne er dyre nok i forvejen. 44 procent svarer da også i vores undersøgelse, at netop prisen er den allerstørste barriere for deres lyst til at anskaffe en elbil. Så hvis politikerne vil tage deres egne grønne ambitioner alvorligt, så er hele afgiftssystemet også noget, de bør overveje grundigt,” siger Simon O. Rasmussen.

Præge klimapolitik

TEKNIQ Arbejdsgiverne er gået aktivt ind i arbejdet med at påvirke den fremtidige klimapolitik ved at være en del af de 13 klimapartnerskaber. De skal levere input og konkrete forslag til regeringen, og brancheorganisationen er således en del af partnerskabet indenfor bygge og anlæg.

– Hvis vi for alvor vil sætte turbo under den grønne omstilling, er det afgørende, at vi også kigger på det samlede billede. Netop vejtransporten er en af de helt store klimasyndere. Og en vellykket indsats her, kan få stor betydning for hele CO2-regnskabet. Men det kræver selvfølgelig, at danskerne får den nødvendige motivation for at sige farvel til benzin og diesel og goddag til eldrevne biler, siger Simon O. Rasmussen.

 

Kunne du forestille dig at købe en elbil (mulighed for flere svar)?

 

 

 

 

 

 

I hvilken grad ville det have betydning for din lyst til at købe en elbil, hvis der blev opsat flere offentligt tilgængelige ladestandere?