fbpx
08. april 2020

Data rykker ind på badeværelset

Af: Michael Degn

IoT-produkter, som kan generere vigtige data, rykker i disse år ind på badeværelset. Men hvilken værdi skaber data, hvem ejer tallene, og hvordan tjener man penge på dem som installatør?

En række af de klassiske produkter til badeværelset bliver i disse år intelligente og koblet på internettet, så de eksempelvis kan tilpasse sig brugerens behov eller fortælle, når noget er galt med en installation. Men hvad er egentlig smart på et badeværelse, og hvad er ikke smart?

– Ingen gider sidde i stuen og styre sin vandhane. Det giver ingen mening. Til gengæld er det smart at få en besked, når toilettet løber, da det kan koste mange penge, siger Johnny Nørremand Andersen.

Læs også: Data skal nedbringe bygningers brug af sort energi

Han er salgskonsulent og energirådgiver hos armatur-producenten FH Mattsson Mora Group, som står bag IoT-armaturet Tronic WMS, som kan overvåge, styre og optimere vandforbruget. Til daglig rådgiver han blandt andet om IoT-produkter, som på baggrund af data kan skabe værdi for både brugeren og installatøren. Særligt på hospitaler eller i boligforeninger hvor der er mange enheder samlet. Opsamlingen af data giver installatørerne mulighed for at lave en god serviceaftale og skabe en langvarig relation med kunden.

– Vi visualiserer data i forhold til forbrugeren, men det bliver først rigtig interessant, når vi sender data videre til en tredjepart, som så kan optimere på alt fra armaturer til varmeanlæg, siger Johnny Nørremand Andersen.

BD køber softwarefirma
Inden vi går dybere ned i brugen af data hos producenten, skal vi en tur forbi grossisten Brødrene Dahl. Peter Møller står i spidsen for firmaet, der gennem 150 år har leveret materialer til vvs-branchen, men nu er virksomheden klar til at supplere pressfittings og ventiler med datakoder. Brødrene Dahl har derfor netop opkøbt datafirmaet MobilePeople, der har specialiseret sig i at opsamle og analysere data fra IoT-produkter. Tanken er at stille den platform til rådighed for installatørerne, som så kan tilbyde en ekstra service til deres kunder. Installatørerne kan tilpasse serviceaftaler og besøg hos kunderne på baggrund af de data, de intelligente produkter leverer til platformen.

Læs også: Iot-markedet rummer mange muligheder for installatørerne

– Det tror vi er vigtigt, da man som kunde køber noget sikkerhed, når der er service med, siger Peter Møller, der er administrerende direktør i Saint-Gobain Distribution Denmark, som ejer Brødrene Dahl.

Det er stadig så nyt, at konceptet ikke er fuldstændig køreklart, men umiddelbart er det tanken, at installatørerne bliver tilbudt forskellige afregningsmodeller til løsningen. I udgangspunktet ejer Brødrene Dahl de opsamlede data fra produkterne, men Peter Møller er klar til at gå i dialog med kunderne om den bedste brug af dataene. Og noget tyder på, at installationsbranchen gerne vil tage imod tilbuddet. Forud for købet af MobilePeople har grossist-virksomheden interviewet kunderne og sendt spørgeskemaer ud. Ifølge direktøren pegede besvarelserne entydigt på, at installatørerne ønsker hjælp til at bruge den nye teknologi bedre.

– Vi skal sikre os, at håndværkerne synes, at vi bliver ved med at være relevante. Vi lever af dem, så vi gør det også af den grund, siger Peter Møller.

Bare et par minutter kortere
I Vejle er Thomas Munch-Laursen på en mission. Ikke fra gud men alligevel med et erklæret mål om at teknologien skal være med til at redde klimaet og de vandresurser, der allerede flere steder er en mangelvare. Hans firma Aguardio har udviklet en sensor, der registrerer folks bademønstre og på baggrund af de data forsøger at få brugerne til at tage kortere bade. Det er kombineret med et lille display, der tæller minutterne, mens skilte minder om at slukke for vandet, når man sæber sig ind. Det, der med et engelsk ord hedder ’nudging’ (opfordring).

– Vi har over 100.000 registrerede bade, og vi samler data for at lede efter adfærdsmønstre. Her kan vi blandt andet se, at kun hver femte gæst slukker for vandet for at sæbe sig ind, siger Thomas Munch-Laursen.

Produktet er de seneste år blevet testet i både ind- og udland. Fokus er på boligforeninger, kollegier og hoteller frem for det private marked. Det skal op i større skala, før det batter, men så er der til gengæld også noget at hente, forklarer direktøren.

– Hoteller kan bruge data til at optimere driften og markedsføre sig på at være mere bæredygtige. Boligforeningen kan undgå problemer med skimmelsvamp eller opdage et toilet, der løber, med en supplerende sensor i cisternen, inden der kommer en stor ekstraregning til beboeren, siger Thomas Munch-Laursen.

Læs også: Sådan påvirker Internet of Things installatørerne

Maria Rørdam Fenger er seniorspecialist i digital innovation på Alexandrainstituttet i Aarhus, der har hjulpet Aguardio med lave softwaredelen til opsamling af data. Hun mener, at vi i øjeblikket er i et vadested med teknologien, som rummer et stort potentiale, men hvor vi samtidig mangler at træffe en masse valg.

– Vi bruger blandt andet et økosystem-begreb, som dækker over, at alle de digitale produkter i hjemmet skal kunne kobles sammen. Her mangler vi afklaring, siger Marie Rørdam Fenger.

Dine, mine, vores data
Pilen peger dermed mod producenten, og vi ender tilbage ved FH Mattsson, hvor vi startede. Her er salgskonsulent og energirådgiver Johnny Nørremand Andersen enig med forskeren.

– Produkterne skal kunne snakke sammen med andre systemer. Det er jo ikke sikkert, at mine produkter har mest gavn af de data, de opsamler, siger Johnny Nørremand Andersen.

Af samme grund ser han en fremtid for sig, hvor hans virksomhed og andre producenter stiller dataene til rådighed. Så er det op til installatørerne at gribe muligheden og bruge dem til at lave gode serviceaftaler med kunderne.

– Hvis vi holder på dataene, så giver de ingen værdi, men hvis vi kan sælge flere produkter på den baggrund, så kan vi også godt se en business-case i det, siger Johnny Nørremand Andersen.