fbpx
26. april 2021

Digital hjælp gavner omsætningen

Af: Michael Degn

Næstved-virksomheden El og Teknik er en af de håndværksvirksomheder, der har mærket de positive effekter af at digitalisere administrationen. Tal fra regnskabsleverandør peger på en gevinst på op mod 60 procent højere omsætning ved at digitalisere virksomhederne.

Der er både tid og penge at hente ved gøre sin forretning endnu mere digital og bruge tiden på at udvikle virksomheden. Elinstallatøren El og Teknik  er en af de mange håndværksvirksomheder, der har gjort sig den erfaring.

– At gå fra at have håndteret omkostningstunge administrative processer manuelt til i dag at have automatiseret 90 procent af vores administration har været en total game changer for os. Vi oplever simpelthen at få frigivet enorme mængder tid i bogholderiet og hos alle vores montører. Tid, som bruges på at tage flere opgaver ind og på at yde en bedre kundeservice ude hos kunderne. Hos os har digitalisering resulteret i en øget effektivisering og en forbedret konkurrenceevne. Men vigtigst af alt så får vi nogle meget gladere kunder ud af det, og glade kunder er nu engang målet for os, udtaler partner Anders Colding Lund Petersen (billedet) fra El og Teknik i en pressemeddelelse.

60 procent mere omsætning
Visma e-conomic leverer ifølge egne oplysninger online regnskabsservice til cirka 40 procent af alle håndværksvirksomheder. På baggrund af kundedatabasen kan virksomheden se en markant forskel på de håndværkere, der bruger de digitale løsninger og dem, der ikke gør. Der er op mod 60 procent at hente i øget omsætning per medarbejder ved lade computerprogrammerne tage over, hævder Visma på baggrund af analysen.

Ud af de 22.500 små- og mellemstore private håndværksvirksomheder, som e-conomic servicerer, har hver anden allerede digitaliseret sin administration, og coronaens udfordringer har kun gjort det endnu mere oplagt at få flere med på vognen, forklarer Visma.

– Det har aldrig været mere relevant end nu at lade sin forretning digitalisere. Tallene taler for sig selv. Den store forskel på digitaliserede og ikke-digitaliserede håndværksvirksomheder er, at de digitaliserede håndværksvirksomheder er langt bedre gearet til at gribe de muligheder, som de gunstige coronaskabte markedsvilkår kaster af sig, end de ikke-digitaliserede håndværksvirksomheder er. Ganske enkelt fordi de har frigivet ressourcer og tid til at kunne reagere hurtigere og arbejde mere effektivt, og det giver dem en klar konkurrencefordel, udtaler Thomas Pedersen, Visma e-conomics brancheekspert, i pressemeddelelsen.

De manuelle arbejdsgange, der med fordel kan digitaliseres, drejer sig om ordrestyring, timeregistrering, materialeindkøb, lagerstyring, fakturering og bogføring.

Tilskud til digitalisering
De senere år er der kommet en del forskellige tjenester til at dække de behov, men det er ikke kun virksomhederne bag, der kan se behovet. Det kan man også fra politisk side, hvor Erhvervsministeriet løbende stiller tilskudspuljer på højkant til virksomheder, der vil være mere digitale. Virksomhederne kan hver få 100.000 kroner i til rådgivning inden for automatisering, digitalisering og udvikling af e-handel.

Den 16. april blev den seneste pulje på 20 millioner kroner frigivet, men puljen nu lukket igen for ansøgere. Siden efteråret 2018 har SMV:Digital, som puljen er en del af, givet støtte til mere end 1.600 digitale projekter i SMV’er i hele Danmark.