05. august 2019

Er du klar til at grave dybt i dig selv?

Af: Janus Sejersen Laursen

Foto: Arkiv

Konkrete ledelsesværktøjer, en større selvindsigt og bedre forståelse for kommunikation. Det er nogle af de ting, man tager med sig fra TEKNIQ Arbejdsgivernes afdelingslederuddannelse, fortæller to tidligere deltagere på uddannelsen. 

Det er ikke kun uddannelsesniveauet i installationsbranchen, der har været igennem en rivende udvikling i de seneste år. Også kravene til ledelsesindsatsen er steget i takt med virksomhedernes øgede behov for hurtig tilpasning og høj produktivitet. Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne udbyder man derfor en række lederuddannelser, der skal klæde både nye og nuværende ledere på til opgaven med personale- og forretningsledelse, så de kan få det bedste ud af både virksomhedens medarbejdere og markedsmuligheder.

‒ Ledelse er blevet et konkurrenceparameter i dag, for medarbejderne forventer simpelthen en kompetent ledelse. God ledelse kan måles både på medarbejdernes motivation og på virksomhedens bundlinje i form af højere produktivitet og indtjening, fortæller Bjørn Hove, konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Han anbefaler, at man benytter TEKNIQ Arbejdsgivernes lederuddannelser, hvis man vil efteruddanne lederne i sin virksomhed. Uddannelserne er nemlig skræddersyet til branchens kompetencebehov.

– Her kommer deltagerne igennem de områder, der er relevante og vigtigst for dem i deres hverdag som ledere i en installationsvirksomhed, så de får lige præcis de kompetencer bygget op, de har brug for, fastslår Bjørn Hove.

Lærerigt at fordybe sig
Carsten Sørensen, der er afdelingsleder/servicechef hos C5 VVS-teknik A/S, har gennemført TEKNIQ Arbejdsgivernes afdelingslederuddannelse. Han fremhæver ikke mindst det personlige udbytte af forløbet, der har givet ham nogle ledelsesmæssige teknikker til at håndtere de forskellige medarbejdertyper, der findes på de fleste arbejdspladser.

‒ Jeg har fået meget større indblik i, at folk har forskellige tilgange til tingene, og hvordan man som leder bedst håndterer det. Jeg har fået nogle værktøjer, så jeg navigerer bedre blandt medarbejderne, for eksempel hvis nogen hidser sig op eller mangler motivation. Det virker for mig i dagligdagen, fortæller Carsten Sørensen.

I løbet af uddannelsens i alt seks moduler blev Carsten Sørensen også opkvalificeret i mersalg og kundekontakt, ligesom han kom bedre ind i regnskabsøkonomi.

‒ Det har været rigtig lærerigt at få lov til at fordybe sig, og jeg synes ærlig talt, jeg fik mere ud af uddannelsen, end jeg havde forventet. Faktisk har jeg fået gennemtrumfet hos min chef, at vores nye montør skal på uddannelsen ”Ny som leder”, så han også kan få en bedre forståelse for ledelse.

Relaterer sig til dagligdagen
Uddannelsen som afdelingsleder har også styrket Thomas Tørngren Nejsum, der er ansat som projektchef hos EL:CON Bygningsautomatik. Han hørte om uddannelsen fra en kollega, der kunne fortælle, at man skulle grave dybt i både sig selv og sin stilling som led i undervisningen.

‒ Det vakte min interesse, for man kan finde tonsvis af andre uddannelser med ledelsesteori, der ikke direkte relaterer sig til dagligdagen, siger Thomas Tørngren Nejsum og fortsætter:

‒ Gennem denne uddannelse er jeg kommet til at kende mig selv bedre og forstå, hvordan jeg kommunikerer, og hvilken effekt det har på andre, så jeg opnår den ønskede effekt.

Med Thomas Tørngren Nejsums egne ord er Afdelingslederuddannelsen sammensat med et godt og skarpt program, der går tæt på ens hverdag, personalejura, økonomi og personlige profil.

‒ Det gør uddannelsen komplet efter min mening, og det betyder rigtig meget i de her tider, hvor folk i vores branche er meget efterspurgte, og det derfor ikke kun er løn og firmabil, som tæller, men også det at have en god chef. Jeg har fået mere fodfæste i min lederrolle, og har samtidig fået nogle rigtig gode sparringspartnere på uddannelsen, som jeg stadig mødes med hvert år, siger Thomas Tørngren Nejsum.