01. november 2018

Ejerledere klar til at sælge virksomheden

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Fire ud af ti ejerledere forudser et ejerskifte inden for de næste fem år, viser ny analyse. Vvs-installatør Jørgen Hermansen, som netop har solgt sin virksomhed, råder andre til at tage sig god tid til at gøre virksomheden salgsmoden og hyre professionel rådgivning.

 40 procent af de danske ejerledere går med planer om at afhænde deres virksomhed inden for fem år. Det viser revisionshuset PwCs årlige Ejerleder-analyse, som netop er offentliggjort.

Det er fjerde år i træk, at andelen af ejerledere, som forventer at sælge deres virksomhed inden for en kort årrække stiger, og der er tale om en væsentlig stigning i forhold til tidligere. Sidste år var andelen 34 procent og går man tilbage til 2014 drejede det sig blot om 19 procent af ejerlederne.

Læs også: SIF Gruppen køber Næstved El-Service

PwC-analysen viser også, at færre ejerledere ser et traditionelt generationsskifte som den primære mulighed ved et ejerskifte. Samtidig er der en stor interesse for de dygtigste ejerledede virksomheder fra investorer.

Hårdt arbejde
Hvis man er en af de ejerledere, som går i salgstanker, så er det afgørende, at man er klar til at lægge ressourcer og indsats i salgsprocessen. Det er i hvert fald erfaringen fra Jørgen Hermansen (billedet til venstre), som i sommer solgte sin virksomhed VVS Firma P. Hermansen til Bravida. Forud for salget gik tre års hårdt arbejde med at gøre vvs-virksomheden i Skanderborg salgsmoden.

– Hvis man skal sælge, skal der altså være styr på butikken. Man skal have fuldstændig styr på sine procedurer, og virksomheden skal være digital og strømlinet, og man skal indføre nogle principper, som man gør i de store virksomheder, så man kan falde direkte ind. Der er ingen, der vil købe en rodebutik. Det handler om, at overblikket ikke skal bare være oppe i hovedet på mester, men nedfældet på papir, siger Jørgen Hermansen.

Invester i rådgivning
Han råder også til at man ikke sparer på sin rådgivning i salgsprocessen:

– Jeg kan kun anbefale, at man får top, top professionel rådgivning, og man ikke sparer penge på det, for du kan ikke selv styre processen. Det er vi simpelthen ikke kloge nok til, og vi har jo ingen erfaring. At tro at man selv kan sidde og dirigere slagets gang, det er utopi. Jeg har selv haft nogle supergode og erfarne rådgivere på, som jeg til gengæld også har brugt kassen på. Jeg brugte 1,2 millioner kroner på rådgivningsbistand, det vil sige revision og advokatbistand, i forbindelse med salget af min virksomhed, siger han.