21. februar 2019

Ekspert: Sådan skaber du liv på dine sociale medier

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Foto: Pressefoto

Den gode hverdagshistorie er en vinder, og det formålsløse opslag er strengt forbudt. Ekspert i sociale medier Thomas Bigum giver gode råd til installationsbranchens SoMe-ansvarlige.

Når man har haft ansvaret for en virksomheds sociale medier, ved man godt, at man ikke bare kan regne med at få gode ideer til inspirerede opslag, hver gang man sætter sig foran computeren. Det kan ofte være svært at finde på, hvad man skal skrive om, og hvorfor man overhovedet henvender sig til sine følgere på de sociale medier.

Men det er der råd for. Thomas Bigum er ekspert i sociale medier og partner i Bigum & Co, som udbyder uddannelser og kurser indenfor online-marketing med fokus på sociale medier, søgemaskineoptimering og e-mail-markedsføring.

Læs også: Placér ansvaret for de sociale medier rigtigt

Han giver herunder en håndfuld skarpe og brugbare råd til at skabe liv og værdi på virksomhedens sociale medier.

Fortæl de gode hverdagshistorier
”Rugbrødet under det hele er at fortælle den gode historie og tiltrække kunder og kunders venners opmærksomhed ved at være sig selv. Det vil sige at turde at fortælle den spontane historie, der ikke ligner en pressemeddelelse, men i højere grad er lidt det samme, man ville lave i privat regi. Et eksempel kunne være: ’Vi har lige lavet det her for en kunde.’ Så stiller elektrikerne ”Mikkel” og ”Rasmus” sig foran det færdige arbejde, og så tager man en selfie. For hver opgave, virksomheden har gang i, kan man lave en opdatering før, man går i gang, man kan lave en under under, og man kan lave en efter.”

Læs også: På nettet har kunden altid ret 

Lav en kalender
”Enhver virksomhed kan arbejde med en intern og en ekstern kalender, når de tænker over, hvad de skal publicere på deres sociale medier. Den interne kalender handler om at sætte sig ned og finde ud af: Hvad sker der i år, i denne måned og i denne uge, og så ellers sætte nogle krydser: Her har vi en stor opgave, her bliver lærlingen færdiguddannet, her har vi regnskabsaflevering og her har vores receptionist 20-års jubilæum.”

”Når man så er færdig med den interne kalender, så kan der sagtens stadig være huller, så der måske kun er anledninger til at opdatere et par gange om måneden. Så tager man fat i den eksterne kalender for at se, om man kan få fyldt de huller ud med noget, som stadig er relevant. Det kan være højtider, skøre mærkedage, begivenheder i året, sportsbegivenheder som VM i håndbold, som er i gang lige nu, og så kan det jo være, at man har nogle særlige begivenheder i den enkelte branche: messer, events, seminarer. Den interne kalender plus den eksterne kalender skaber et årshjul og det overordnede formål er, at der kommer et flow og noget regelmæssighed på virksomhedens SoMe-kanaler.

Skab plads til kreativitet
”Det kan være rigtig svært at være kreativ på kommando. Det er en af grundene til, at det er en god idé at lave en kalender. Det samlede arbejde på de sociale medier bliver bedre og mere kvalificeret, hvis det er udtænkt på forhånd. Menneskets hjerne kan sagtens være kreativ, hvis man beslutter sig for at lukke alt ude i nogle timer og skaber et kreativt rum i stedet for at prøve at være kreativ i glimt ti minutter ad gangen, mens man er i gang med en anden opgave. Det er nemlig rigtig svært. Et kreativt rum kunne helt specifikt være en halv times briefing hver uge, hvor man snakker om, hvad der skal på de sociale medier i den kommende uge.

”Lederen skal samtidig forstå, at hvis man giver nogen ansvaret for at skabe succes på de sociale medier, så skal der også afsættes ressourcer til det. Personen skal have lov til at stemple ud en time eller to en gang i mellem til at være kreativ eller mødes og netværke med nogle kolleger i andre virksomheder, som gør det samme.”

Få hjælp til annoncer
”En almindelig strategi med hverdagshistorier bør suppleres med en annoncestrategi, men der skal man bare være klar over, at annoncer er svære at udarbejde for ikke-professionelle. Det bør man få hjælp til, så man bliver mere synlig og ultimativt får flere kunder ind.”

Et godt smil er bedre end en ledning
”Historier om nogen virker bedre end historier om noget. Det kan virke indlysende, men folk vil altså meget hellere se på mennesker end ting. Folk vil hellere se, hvem der har lavet installationen end bare installationen. Der skal være mennesker i historien. Et nærbillede med et godt smil virker bedre end et billede af nogle ledninger.”

Pas på med religion og politik
”Man skal nok holde sig fra religion og politik, altså medmindre man har et skarpt sværd og har lyst til at tage kampen. Det er ikke et totalt ’no go’, men man skal altså passe på ikke at bevæge sig ud, hvor stormen raser.

 Spild ikke nogens tid
Der bliver skrevet tusindvis af opslag, som ikke handler om noget, og som i bund og grund er spild af tid og ikke bringer virksomheden fremad. Det er et no go. Et eksempel kunne være en historie, som er blevet lagt på de sociale medier bare for at passe de sociale medier. Man har taget et billede af et eller andet bare for at lægge noget op. Hvis den person så bliver spurgt, hvad man ville med opslaget og ikke kan give et fornuftigt svar, så er det dumpet. Den slags opslag skal man stoppe med at lave. Et opslag på de sociale medier skal kunne vække en følelse i følgergruppen. Det kunne være, at man bliver rørt, imponeret, griner eller måske provokeret. Hvis man ikke kan svare på, hvilken følelse man gerne ville vække, så skulle opslaget måske ikke have været publiceret.”

Thomas Bigum er ekspert i sociale medier og partner i Bigum&Co.

Bigum&Co. er en kursusudbyder og konsulenthus, som blandt andet udbyder kurser i sociale medier og digital marketing.