fbpx
18. januar 2019

Europadåsen har svært ved at indtage Danmark

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Foto: Produktfoto

Selv om flere får øjnene op for europamateriellet, så lader gennembruddet vente på sig. Det er på tide, at branchen gør op med vanetænkningen og udnytter europadåsens mange indlysende fordele, lyder det fra TEKNIQ.

Europadåsens helt store gennembrud lader vente på sig i Danmark på trods af, at der er mange indlysende fordele ved at bruge de større og mere fleksible dåser.

Mads Risgaard Knudsen, der er teknisk konsulent i TEKNIQ, opfordrer installatørerne til at åbne øjnene for europamateriellets kvaliteter:

– Der er flere fordele ved at anvende en europadåse i vægge og lofter. En rund europadåse kan ikke monteres ude af lod, og flere producenter af europadåser kan levere en loftdåse med lampeudtag, der kan monteres nedefra i eksisterende lofter og samtidig være lovlig. Det sidste er en vigtig detalje i forbindelse med eleftersyn og lovliggørelse af installationer med forfradåser i lofter, hvor dåsen ikke er godkendt til montage i loft og med et lampeudtag, siger han.

– Endvidere bør man ikke se bort fra, at materialepriser, tidsforbruget til montering af dåser og de mange tilhørende installationsenheder også kan tilføre opgaven en økonomisk gevinst, siger han.

Stærke indekstal

Hos grossisten Lemvigh-Müller kan man godt mærke en stigende efterspørgsel, men salget er stadig meget begrænset:

– Det går da fremad, og det er bestemt nogle flotte indekstal, salget af europadåser stiger med, men det er jo fra et minimalt udgangspunkt. Det er klart stadig den traditionelle dåse, som der bliver solgt allerflest af. En umiddelbar vurdering vil være, at i hvert fald 95 procent af salget er LK og så fem procent noget andet, siger Jesper Lund Andersen, der er kategorichef for elinstallation i Lemvigh-Müller.

Han mener, at det manglende salg kan tilskrives en modvilje mod at udskifte de gamle dåser og det faktum, at europadåserne er større og ser anderledes ud end det, man er vant til i Danmark. Og så har branchen en tendens til at være konservativ.

– De gør det, de plejer, og bruger det, de har i bilerne, og det de kender, siger Jesper Lund Andersen.

Der, hvor der bliver solgt europadåser, er i forbindelse med nybyggerier og oftest, hvor det er rådgivende ingeniører, som har skrevet det ind i projektet, oplyser han.

Mads Risgaard Knudsen fra TEKNIQ så gerne, at dåserne fik større udbredelse:

– Vi opfordrer bygherrerne og deres rådgivere til at analysere fordelene ved at anvende europadåser, så man kan fortsætte de gode takter fra eksempelvis nogle af sygehusbyggerierne, siger han.