fbpx
10. juli 2018

Flere servicebiler bliver plyndret

Af: Jesper Melgaard

Antallet af anmeldte tyverier fra vare- og lastbiler steg med over 35 procent i 2017. Hos TEKNIQ understreger man, at der er brug for øjeblikkelig handling for at gøre noget ved problemet.

Danske håndværkere plages i stigende grad af tyve, som tømmer virksomhedernes varebiler for dyrt værktøj og udstyr. Således steg antallet af anmeldte tyverier fra vare- og lastbiler med 35,4 procent i 2017 i forhold til året før. Det viser nye tal fra Rigspolitiet.

Jan Eske Schmidt, der er underdirektør i TEKNIQ, kalder udviklingen for en beklagelig tendens.

– Problemet er vokset de seneste fire år, og i 2017 er det for alvor gået den gale vej. Ofte kan det have alvorlige konsekvenser for de berørte virksomheder, når værktøjet bliver stjålet og arbejdet går i stå, indtil værktøj og materialer kan erstattes, siger Jan Eske Schmidt.

Et nationalt problem

Tallene fra Rigspolitiet viser, at antallet af anmeldte tyverier er steget i hele landet, og hos TEKNIQ oplever man, at sagerne bliver grovere og grovere.

– Vi ser eksempler på, at bilerne simpelt hen bliver ”skrællet op” og efterlades med et stort hul i siden af bilen eller i bagklappen, så der er fri adgang til værktøj og materialer. I det hele taget er tyvene eksperter i at komme hurtigt ind i bilerne, og derfor er virksomhederne nødt til at bruge mange ressourcer på at mærke og sikre deres værktøj, siger Jan Eske Schmidt.

Kun få sigtelser

Selvom der i 2017 var hele 8.049 anmeldte tyverier fra vare- og lastbiler, så blev der kun rejst 343 sigtelser, hvilket svarer til godt fire procent af sagerne. Et tal, der bekymrer TEKNIQ.

­– Det viser jo, at det stort set er risikofrit for tyvene at lænse varebilerne, og at der er brug for at gøre noget ved problemet så hurtigt som muligt. Derfor opfordrer vi til, at politiet, i endnu højere grad end i dag, indgår i et tæt samarbejde med installationsvirksomhederne for at forebygge og opklare tyverierne, så vi kan få vendt den dårlige udvikling, siger Jan Eske Schmidt.

Hos Rigspolitiet erkender man, at opklaringsprocenten er lav.

– Det er et kriminalitetsområde, som vi skal blive bedre til at forebygge og bekæmpe. Det er en af de typer berigelsesforbrydelser, hvor vi ser den største vækst i antallet af anmeldelser, så det er også noget, vi har meget fokus på, siger Lars Mortensen, vicepolitiinspektør i Nationalt Efterforskningscenter.

Han understreger desuden, at det gælder om at tilkalde politiet hurtigst muligt, hvis servicevognen er brudt op.

– Det er vigtigt at få anmeldt tyverierne med det samme, så politiet hurtigt får et overblik over situationen, da vi ofte ser, at indbruddene sker i bølger i de enkelte områder. Vi ved, at håndværkere er travle mennesker, der helt naturligt gerne vil hurtigt ud til deres kunder. Men hvis der er spor at gå efter – som for eksempel fingeraftryk eller blod fra tyven – så er det vigtigt, at politiet får mulighed for at undersøge varebil og gerningssted, inden man kører videre. Ellers kan det være mere end svært at samle de nødvendige fysiske beviser efterfølgende, siger han.