fbpx
20. september 2021

Flersporet vej til mere arbejdskraft

Af: Troels Blicher Danielsen, administrerende direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne

Foto: Jeppe Carlsen

I øjeblikket vurderer knap halvdelen af virksomhederne i vores brancher, at deres aktivitet bliver begrænset af mangel på arbejdskraft, og samtidig viser flere fremskrivninger, at der vil være for få faglærte i 2030.

De manglende hænder kan potentielt bremse det nuværende økonomisk opsving – og ikke mindst den grønne og digitale omstilling af samfundet, fordi rigtig mange af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemmer spiller en nøglerolle i den proces. Enten som udførende virksomheder, der installerer de grønne løsninger, eller som virksomheder, der bidrager som underleverandører. Der er altså brug for at få gennemført reformer, som kan sikre den nødvendige arbejdskraft – både her og nu og på den lidt længere bane.

Regeringen har taget udfordringen op og præsenteret udspillet ”Danmark kan mere I”, og forhandlingerne på Christiansborg er lige startet. Det er positivt, og vi ser frem til – og håber på – at et bredt flertal i Folketinget kan finde løsninger, der fungerer i praksis.

TEKNIQ Arbejdsgiverne har argumenteret for, at vi på den korte bane skal skrue på tre knapper: Gøre det mere attraktivt for seniorer at blive på arbejdsmarkedet, sikre lettere adgang til udenlandsk arbejdskraft, særligt europæisk arbejdskraft, samt gøre det mere attraktivt at arbejde mere – for eksempel ved at sænke skatten. Det er de tre korteste veje til at skaffe flere medarbejdere her og nu.

På den lange bane skal vi sikre, at det bliver gjort mere attraktivt at tage en erhvervsuddannelse og sikre, at ledige kommer hurtigere tilbage i job. Der skal løbende investeres i erhvervsuddannelserne, og der skal ydes en større indsats i folkeskolerne for at hverve flere unge til erhvervsskolerne.

Vi har blandt andet foreslået, at der på tværs af foreninger, fonde, fagbevægelse mv. tages initiativ til at oprette en sommerskole for faglærte. En sommerskole, hvor børnene kan prøve kræfter med én eller flere faglige uddannelser – ligesom de tager en uge på fodboldskole eller madkursus.

Sommerskolen bør målrettes børn i folkeskolens 6.-8. klasse, for vi ved, at det allerede er i de år, at grundlaget for det fremtidige uddannelsesvalg bliver etableret.

Hvis vores børn – og deres forældre – ikke aner, hvad en erhvervsuddannelse indeholder, så vælger de den heller ikke.

Troels Blicher Danielsen, administrerende direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne