08. marts 2019

De første Smart Home-piloter er færdige

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Foto: Colourbox

12 virksomheder, heraf fire fra installationsbranchen, har siden oktober arbejdet med Smart Home markedet, kunder og deres virksomheds plads i Smart Home økosystemet. Nu er pilotprojektet afsluttet.

Spørgsmålene står i kø hos virksomheder, der overvejer, om de skal gå ind på Smart Home markedet:

Er kunderne klar til at købe virksomhedens produkter, hvis de er koblet op på internettet og mobilen?

Hvilke nye forretningsmuligheder vil det skabe for virksomheden, hvis virksomhedens produkter begynder at kommunikere med virksomheden og med andre produkter?

Hvordan finder man ud af, hvem man skal alliere sig med i sådan et nyt set-up?

Og er ens virksomhed overhovedet klædt på til at udvikle, sælge eller servicere digitale produkter, når man nu er vant til at sælge traditionelle fysiske produkter til private hjem?

For mange vil det være en stor beslutning og investering at udvikle en digital dimension af ellers fysiske produkter, så det er vigtigt at have et gennemarbejdet beslutningsgrundlag og en god forståelse for det nye marked og kundernes forventninger.

Det har været et af udgangspunkterne i Aarhus BSS’ innovationsforløb eller pilotprojekt, hvor virksomhederne kan få den nyeste viden om Smart Home markedet og komme til at arbejde med deres egen virksomheds strategi.

Forløbet består af 4 heldagsworkshops – såkaldte Living Labs – hvor virksomhederne kommer igennem en udviklingsproces og en række foredrag fra forskere, konsulenter og virksomheder i branchen.

Pilotprojekt med 12 virksomheder
12 virksomheder har deltaget i udviklingen af forløbet hen over vinteren. Virksomhederne kommer fra vidt forskellige brancher, og fire af Smart Home-piloterne kommer fra installationsbranchen. Og det har været afgørende, at der har været en bred blanding af brancherne.

– Det er vigtigt for et godt forløb, at deltagerne er trygge ved hinanden og kan tale om også strategiske emner uden at skulle bekymre sig om, at der sidder en konkurrent med ved bordet, siger Professor Børge Obel, der er leder af Smart Home projektet.

Ved at blande brancherne kommer der også helt andre diskussioner og ideer frem end ellers.

– Det fælles for alle er kunderne og deres behov, og pludselig piblede nye ideer på tværs frem fortsætter Marie Rørdam Fenger, Senior Digital Innovation Specialist fra Alexandra Instituttet, der står for Living Lab processerne.

– Nogle af virksomhederne begyndte sågar at se hinanden som mulige fremtidige samarbejdspartnere.

Pilotprojektet evalueres nu, og konceptet tilpasses på baggrund af erfaringerne fra vinterens proces.

Næste udviklingsforløb kører med Living Labs 9. april, 1. maj, 23, maj, 17. juni og med lederkurser med foredrag 21. marts og 9. maj kl. 13-17.

Der er få pladser tilbage, så kontakt gerne Pernille Kallehave på peka@mgmt.au.dk, hvis du har lyst at deltage med din virksomhed.