09. juli 2018

Gode kontakter skaber fremgang

Af: Jesper Melgaard

En række serviceaftaler har været med til at fylde ordrebogen hos Rahbek VVS i Brande. Faktisk kunne virksomheden sagtens beskæftige flere medarbejdere, hvis det altså var muligt at få fat i dem.

Der bliver løbet stærkt hos Rahbek VVS i øjeblikket. I det gråsorte hovedsæde i Brande har virksomheden det seneste år tydeligt kunnet mærke den fremgang, der lige nu præger vvs-branchen generelt.

– Vi havde et rigtig godt 2017, hvor der var rigeligt at lave, og den største opgave var faktisk at få gennemført projekterne til tiden, fortæller vvs-tekniker Andreas Christensen.

Han beskriver Rahbek VVS som en udpræget servicevirksomhed, der bruger den daglige kontakt med kunderne til at fylde ordrebogen.

– Vi kan jo se, at vores serviceaftaler giver en masse følgeopgaver, der står for en stor del af vores samlede omsætning. Vi har desuden nogle rigtig store, lokale erhvervskunder, som fylder godt i ordrebøgerne – men i det hele taget kan vi godt mærke, der er kommet mere gang i investeringslysten, siger Andreas Christensen.

 

Rekruttering med udfordringer

Faktisk vurderer Andreas Christensen, at man allerede nu har opgaver nok til at beskæftige et par mand mere end de i alt 18, der i øjeblikket er i virksomheden.

– Det er bare rigtig svært at skulle skaffe folk – især hvis lønniveauet skal være bare nogenlunde rimeligt. Det betyder også, at det er svært at vokse voldsomt, hvilket da heller ikke er et mål i sig selv for os. I stedet forsøger vi at trække folk til virksomheden ved at tage lærlinge. Vi har tre i øjeblikket, og vi vil gerne have en mere. Målet er så, at de bliver så tilpas dygtig – og glade for at være her – at de bliver, når svendebrevet er i hus, forklarer Andreas Christensen.

To af lærlingene er sønner af enten nuværende eller tidligere ansatte i virksomheden.

– I det hele taget er det vigtigt, at der er tale om folk med lokalkendskab. Det er enormt vigtigt i forhold til det daglige samarbejde med kunderne, at de kender vores ansatte og føler sig trygge ved dem. Jeg tror faktisk ikke, vi har nogen medarbejdere, der bor mere end 30 kilometer væk fra virksomheden, vurderer Andreas Christensen.

Priser under pres

Ud over udfordringerne med at skaffe arbejdskraft oplever han stadig, at det kan være svært at få en fornuftig pris for projekterne.

– Konkurrencen er benhård, og jeg oplever, at priserne stadig er meget lavere, end de burde være – især med tanke på, hvor travlt vi har, og hvor svært det er at få folk, siger Andreas Christensen.

Men der er dog undtagelser.

– Heldigvis får vi også flere projekter, hvor kunden er villig til at betale ekstra for at få lidt mere luksuriøse opgaver udført. Den slags projekter er ekstra sjove at arbejde med og viser, at folk generelt har fået flere penge at bruge. Noget som naturligvis også smitter af på os som installatører, fastslår Andreas Christensen.