fbpx
05. oktober 2020

Gps-styring af servicebilerne hitter

Af: Michael Degn

Mere end hver tredje virksomhed i bygge- og anlægsbranchen bruger digital flådestyring, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en mærkbar ændring på få år, og udviklingen vil fortsætte vurderer, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Hvor er servicebilerne, og hvad bliver de brugt til? Det er to centrale spørgsmål, som gps-teknologi lynhurtigt og løbende kan give svar på. Den slags digital flådestyring er i kraftig vækst, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Blandt virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen svarer 36 procent nu ja til, at de i løbet af det seneste år har brugt “satellitbaserede tjenester”. For bare tre år siden var det kun 26 procent, der sagde det samme.

– Det er startet hos de store virksomheder, der kan spare mest med den slags løsninger, og så forgrener det sig til de mindre virksomheder, siger Bjørn Hove, konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Læs også: Fordelene ved gps flådestyring er mange, men du skal have styr på juraen

Før det giver mening, skal der selvfølgelig være en flåde af en vis størrelse, der skal styres. Bjørn Hove vurderer, at det først for alvor giver mening, hvis man har mere end 10 servicebiler kørende. Til gengæld vil der så også være klare gevinster at hente for virksomhederne.

– Det handler om at have en effektiv ruteplanlægning, så man kører mindst muligt. Det er hovedargumentet, men derudover er der også mange, der siger, at de kan bruge det til at dokumentere over kunden, hvor lang tid de har været der. Systemet kan samtidig hjælpe med at finde den kollega, der er nærmest og få styr på uautoriseret kørsel, siger Bjørn Hove.

I 2017 viste TEKNIQ Arbejdsgivernes egen medlemsundersøgelse, at hver fjerde installationsvirksomhed brugte gps-styring af flåden, mens omkring 10 procent planlagde at bruge det. Det flugter meget fint med de nyeste tal fra Danmarks Statistik, og Bjørn Hove tror på, at udviklingen vil fortsætte de kommende år.

– Jeg tror på, at de forskellige systemer bliver mere integrerede i hinanden. Jo mere integrerede de er, jo mere værdi skaber de. Det kunne for eksempel være, at gps-systemet er integreret med ordrestyringen, siger Bjørn Hove.

Læs også: Ordrestyring.dk vækster kraftigt

Medlemsundersøgelsen fra 2017 viste samtidig, at 15 procent brugte digital lagerstyring, mens 75 procent brugte digital sagsstyring. Knap 80 procent tog hjælpende apps på smartphone eller tablet i brug i løbet af arbejdsdagen.