fbpx
04. oktober 2021

Grossister med forskellige grønne strategier

Af: Lasse Andersen

To af installationsbranchens store grossister har vidt forskellige strategier, når det gælder om at fremme grønt byggeri. Brødrene Dahl kæmper for de officielle miljømærker, mens AO har etableret sin egen mærkningsordning.

Klimabevidstheden vokser blandt forbrugerne, og antallet af DGNB-certificerede eller Svanemærkede byggeprojekter er stigende. Det betyder, at installatørerne oftere vil blive mødt med krav om at dokumentere produkters miljøpåvirkning.

Udviklingen har fået vvs-grossisten Brødrene Dahl til at indsamle data på sine produkter, så information om miljøvaredeklaration (EPD) eller andre miljømærker på produktniveau er let tilgængelig på grossistens hjemmeside. Målet er at gøre det nemt for installatørerne at vurdere, hvilke produkter der kan indgå i et byggeri, som skal leve op til en miljøcertificering. Foreløbig har grossisten over 2.000 varenumre med miljødokumentation på sin hjemmeside.

– Regelsættene og dokumentationskravene i forhold til bæredygtigt byggeri er dybt komplicerede, og jeg forstår godt, hvis installatørerne har svært ved at finde ud af, hvilke produkter der understøtter bygningscertificeringerne. Det er den opgave, vi gerne vil hjælpe dem med at løse, siger bæredygtighedsansvarlig i Brødrene Dahl Henriette Berring-Langberg (billedet).

Officielle mærker
Hun understreger vigtigheden af at bruge officielle miljømærkninger.

– Vi bruger kun de officielle miljømærkninger, som er dem installatørerne møder på byggeprojekterne. Vi bruger disse, da de kan anvendes som dokumentation i certificerede bæredygtige byggeprojekter, siger Henriette Berring-Langberg og fortsætter:

– Udfordringen ved de uofficielle miljømærker kan være, at de ikke giver et retvisende billede af hele produktets miljøbelastning. De kan for eksempel tage afsæt i vand- og elforbrug, men det er kun en del af klimabelastningen. Det mindst vandforbrugende toilet kan sagtens være den største klimasynder, når hele produktets livscyklus indregnes, fra materialevalg og produktion til transport og bortskaffelse, understreger Henriette Berring-Langberg.

AO går selv
Brødrene Dahls strategi står i kontrast til strategien hos AO, som lancerede sin egen mærkningsordning ”Grønt forbrug” i juli.

Læs også: AO satser på egen mærkningsordning

Ved lanceringen gjorde marketingdirektør Stefan Funch Jensen det klart, at grossistens egenudviklede mærkningsordning udelukkende fokuserer på produktets forbrug fra det tidspunkt, produktet er installeret.

– Vi ønsker ikke at gå ind i en diskussion, som man eksempelvis har på markedet for elbiler, om hvor miljøvenlige de er i det samlede billede. Af samme grund fokuserer vi udelukkende på forbruget, efter kunden har købt produktet, udtalte Stefan Funch Jensen, men gjorde det klart, at AO vil følge udviklingen på området.

– Vi skal lære at kravle, før vi kan gå, og det her mærke er et supplement til andre mærkningsordninger. Afhængigt af efterspørgslen kan vi udvikle det hen ad vejen, men det vigtigste er at gøre noget, og det her er første lille skridt, lød det fra Stefan Funch Jensen.

Opdateret: Efter at have læst artiklen understreger Stefan Funch Jensen, at grossisten også indsamler data om en række officielle miljømærker, så der er tale om en både-og-strategi fra AOs side.