fbpx
19. februar 2019

Hvorfor er kunderne tvunget til at ringe mellem 8 og 15?

Af: Lasse Andersen

Foto: Joachim Rode

Direktør i it-virksomheden Jublo, Carsten Rasmussen, vil gøre el- og vvs-installatørerne mere tilgængelige, så slutkunderne kan bestille en elektriker eller vvs’ere på samme måde, som de bestiller bord på en restaurant eller tid hos en frisør. 

I fremtiden bliver vinderne i el- og vvs-branchen dem, som gør det nemt og enkelt for kunderne at bestille virksomhedens ydelser. Det mener Carsten Rasmussen, der er direktør i it-virksomheden Jublo, som er en online-platform, der håndterer al kommunikation mellem håndværkere og deres kunder. Herunder et modul til håndværksvirksomhedernes hjemmesider, som sikrer, at kunden selv har mulighed for at booke en tid – fuldstændig som man booker et bord på en restaurant.

– Hvis man kigger i krystalkuglen for at finde ud af, hvad der bliver vigtigt i håndværksbranchen de næste fem til ti år, så ser jeg, at tilgængelighed bliver vigtigere end pris. Så mit mål er at lave noget software, der gør håndværkeren meget mere tilgængelig, end han er i dag, hvor kunden er tvunget til at ringe mellem 8-15, hvis han vil bestille en vvs’er eller en elektriker. Det skal være muligt at booke en håndværker på nettet klokken to om natten, hvis man har lyst til det – ligesom man efterhånden kan booke og købe alt muligt andet på nettet, siger Carsten Rasmussen.

Er slutkunderne klar?
Han er overbevist om, at slutkunderne er klar til at booke en håndværker på en ny måde – i hvert fald den yngre del af befolkningen.

– Generationen under 40 år er helt klar til at booke en håndværker på den her måde, det er jeg ikke i tvivl om. Det er der også masser af undersøgelser, som viser. I en travl børnefamilie er det altså nemmere, hvis man kan sidde sammen om aftenen og koordinere, hvornår det passer at få en håndværker ud – og så booke med det samme. Så slipper man for at skulle ringe i arbejdstiden, for der er ret mange mennesker, som er på arbejde mellem 8 og 15 – jeg er i hvert fald, konstaterer Carsten Rasmussen.

Han ser heller ikke nogen geografiske begrænsninger i forhold til at indføre digital håndværkerbooking, men nævner dog, at konceptet formentlig vil vinde frem i de store byer først.

– Jeg tror, det bliver nemmere i storbyerne, end det gør i landdistrikterne, fordi kunderne på landet er mere loyale. I de små byer kender man nemlig den lokale håndværksmester personligt, konstaterer Carsten Rasmussen.

Virksomheden Jublo er to år gammel og har syv medarbejdere, som er placeret i Københavns Nordvest-kvarter. Kundelisten tæller lige nu 150 virksomheder, der primært er beskæftiget i el- og vvs-branchen.