13. marts 2019

Vil ikke være bank for kunderne

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Foto: Jesper Melgaard

Hos Andresen’s VVS vil man ikke give store kunder lange betalingsfrister uden at blive kompenseret for det – slet ikke i opgangstider.

Kunder, som udbeder sig meget lange betalingsfrister, er en væsentlig årsag til at installatørerne har mange debitordage – altså er længe om at kradse penge ind. Store kapitalstærke virksomheder, som vil vente både to og tre måneder med at betale for underleverandørernes arbejde, er nærmere reglen end undtagelsen.

Læs også: Installatørerne er længere om at kradse penge ind

Stig Andresen, indehaver af Andresen’s VVS, har også oplevet problemet med flere store lokale kunder.

– Vi har tidligere haft kunder, som har krævet betalingsfrister på over 60 dage. Det er klart, at det går ud over likviditeten. Og det, som de store kunder ofte også gør, er at presse timepriserne. Kunne man så bare få noget mere for opgaverne, når store kunder udbad sig lange betalingsfrister, så var det jo sådan set fint nok. Men det er ikke min oplevelse, siger han.

Nej tak til dårlige vilkår
I øjeblikket er der høj aktivitet i bygge- og installationsbranchen, og derfor er Stig Andresen som udgangspunkt ikke interesseret i at tage opgaver med så lange betalingsfrister, som de tidligere har gjort.

– Nej, det tror jeg ikke, vi vil være med til. Men det kommer selvfølgelig an på, hvad vi skal lave, og hvad det omhandler. Hvis man kunne beholde sin normale timeløn og avance, så kunne det godt være, at jeg var interesseret. Men hvis jeg både bliver presset på timelønnen, og jeg heller ikke må tjene på materialerne, vil jeg altså ikke samtidig lege bank for kunderne, siger han.

Når byggeriet stilner af igen, og opgaverne bliver færre, så kan han, og alle andre installatører, blive tvunget til at tage de opgaver, der er, på de vilkår, man nu kan få.

– Det er jo det, vi kalder fri konkurrence, siger Stig Andresen, som synes, at installatørerne over en bred kam sælger sig for billigt. Også i disse opgangstider.

– Jeg er ked af at indrømme det, men meget af det er vores egen skyld i branchen. Hver gang der er et stykke arbejde ude, så tror vi, det er det sidste arbejde i verden. Vi skal lære lige at trække vejret. Og det gælder os alle sammen, jeg er ikke bedre selv. Det er sådan set det, der er problemet, siger han.