fbpx
10. juli 2018

Installatør til kamp mod værktøjstyvene

Af: Jesper Melgaard

Foto: Privat

Peder Nielsen har brugt halvandet år på at udvikle en digital løsning, der skal gøre det lettere for virksomheder at holde styr på værktøj og opspore det, hvis det bliver stjålet.

Det er dybt frustrerende, når tyve render med dit værktøj. Jeg har selv oplevet, at min varebil er blevet tømt flere gange, og så står man der og kan ikke komme videre med dagens arbejde.

Peder Nielsen læner sig ind over køkkenbordet i hjemmet i Alken lidt uden for Skanderborg, mens han forklarer baggrunden for, at han har brugt de seneste 18 måneder på at udvikle et digitalt værktøj, som kan bremse bølgen af indbrud i installatørernes varebiler.

Siden 1997 har han stået i spidsen for Nielsen & Nielsen VVS i Aarhus, hvor han altså flere gange har oplevet, at tyve har bremset for virksomhedens arbejde.

– Vi kan tydeligt mærke, at problemet er blevet større de senere år, og samtidig så er opklaringsprocenten meget lav. Derfor besluttede vi, at vi ville udvikle et digitalt værktøj, som både kunne gøre det lettere for installatørerne at holde styr på deres værktøj og som samtidig gjorde det lettere for politiet at opklare de mange sager, forklarer han.

Begynder med installatørerne

Resultatet er blevet systemet Put & Track, der helt grundlæggende sørger for, at alt værktøj registreres, mærkes og tildeles de enkelte medarbejdere, som så har ansvaret for det. Samtidig samles alle oplysninger om værktøjet (type, producent og serienummer/registreringsnummer) i et register i ”skyen”, hvor virksomheden hele tiden kan trække oplysninger på det.

Samtidig har man mulighed for at markere udstyret som ”stjålet”, hvilket gør det let for politiet at komme videre med opklaringsarbejdet, hvis de får fingrene i tyvene.

– Systemet er nemlig indrettet sådan, at politiet får adgang til et centralregister, hvor det hurtigt kan se, hvem det enkelte stykke værktøj tilhører, og om det er meldt stjålet, siger Peder Nielsen.

Grundigt forarbejde

Sammen med et hold af programmører i København har Peder Nielsen foreløbig brugt cirka 1.500 udviklingstimer på systemet, som forventes at blive lanceret indenfor de nærmeste måneder. Selv om Put & Track har fået sit eget cvr-nummer, så er systemet udviklet med udgangspunkt i Nielsen & Nielsen VVS. Og det bliver i første omgang el- og vvs-installationsvirksomheder, der får mulighed for at købe sig til adgang i systemet.

– På sigt håber vi selvfølgelig, at der kommer rigtig mange brugere på. Men vi vil gerne være sikre på, at systemet fungerer optimalt, og at vi har argumenterne i orden, når vi er ude hos kunderne. Derfor starter vi i den verden, jeg kender – nemlig installationsbranchen, siger Peder Nielsen.

På sigt er det dog meningen, at Put & Track kan blive rullet ud til alle typer håndværksvirksomheder – og muligvis også i en version til privatkunder.

Bedre styr på værktøjet

Ud over bekæmpelsen af de mange værktøjstyverier er det også tanken, at Put & Track kan hjælpe virksomhederne med at administrere de store mængder af værktøj.

– Ved at registrere det hele i systemet, kan man hele tiden holde øje med, hvor meget værktøj, der er på lager, og hvem af svendene, som har hvad i deres biler. Man slipper med andre ord for værktøjsspild og for at bruge tid på at finde ud af, hvem som kører rundt med specialværktøjet, hvis en anden montør står og skal bruge det, understreger Peder Nielsen.

Dermed bygger en stor del af Put & Tracks brugbarhed også på, at svendene skal tage det til sig.

– Derfor bliver den største udfordring også at få svendene til at bruge systemet. Heldigvis har vi en ny generation af elektrikere og vvs’ere, der er opvokset med it og smartphones og som formentlig vil se det her som et redskab, der gør deres hverdag lettere, håber Peder Nielsen.