fbpx
09. juli 2018

Installatør: Turen til grossisten er en dårlig vane

Af: Lasse Andersen

Foto: Sanistål

Anderup El og VVS har en klar politik om, at medarbejderne skal bruge deres tid på at arbejde, fremfor at køre til grossisten.

Claus Lisberg, der er indehaver af Anderup El og VVS A/S i Odense, har i en årrække arbejdet hårdt for at reducere virksomhedens ture til de fysiske grossistbutikker.

Han mener, at grossistbesøgene er en dårlig branchevane, som skal brydes, fordi medarbejderne ikke sælger materialer i den tid, de kører rundt på landevejen. Det betyder en del i en virksomhed, hvor mellem 40 og 50 procent af omsætning kommer fra materialesalg. Derudover oplever han, at kunderne bliver gladere, hvis man har styr på sine materialer, når opgaven går i gang.

– Jo færre gange medarbejderne skal afbryde en opgave for at køre til grossisten, desto mere tilfredse bliver kunderne, og jo mere tjener virksomheden, konstaterer Claus Lisberg.

Læs også: Udbringning eller selvhenter? Grossisternes løsninger skal bruges med omtanke

Derfor er politikken i Anderup El og VVS, at medarbejderne som udgangspunkt skal bestille materialer til kundeopgaver og projekter i forvejen, så leveringen er indberegnet i indkøbspriserne. Det næstbedste er at bruge grossisternes fleksible leveringskoncepter, eksempelvis Fastbox.

Gamle vaner er svære at bryde

Ifølge Claus Lisberg har det dog ikke været let at bryde vanen med at svinge forbi grossisten, fordi butikkerne lokker med noget så simpelt som gratis rundstykker og pølser, som udgør et dejligt åndehul i håndværkernes hverdag.

– Medarbejderne skal præges til at tænke anderledes. Det kan man blandt andet gøre ved at synliggøre de ulemper og omkostninger, som grossistkørsel indebærer, både for kunderne og for virksomheden, siger Claus Lisberg.

Konkret har han grebet omstillingen an på den måde, at han har sat indkøb på som fast dagordenspunkt, når han mødes med sine tre afdelingsledere en gang om måneden. Det er deres opgave at motivere de enkelte medarbejdere til at udnytte arbejdstiden optimalt, og selv tager han det op på et af disse møder, hvis han kan se, at der kommer mange fakturaer fra grossistbesøg, hvor der ikke er brugt et bud.

Han understreger, at der kan opstå situationer, hvor det er nødvendigt at benytte butikkerne, men målet er, at medarbejderne skal tænke forud og som hovedregel bestille materialer på nettet.