fbpx
26. oktober 2020

Installatører får konkurrence på viden og opsætning

Af: Michael Degn

Kunder søger stadig viden og hjælp fra vvs’eren, når de skal have lavet nyt på badeværelset, men der er stærk konkurrence fra andre kanaler, viser ny undersøgelse.

Vvs-installatørerne får konkurrence fra en lang række andre salgs- og videnskanaler, når der skal laves om på badeværelset. Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse fra armaturproducenten Grohe.

I undersøgelsen bliver der spurgt til, hvor man i særlig grad sørger viden og assistance til et nyt brusersystem. 39 procent – eller fire ud af ti – vil søge vejledning hos installatøren, mens knap halvdelen vil få deres viden fra producentens hjemmeside, lyder det.

Alt foregår dog ikke online, da 40 procent også vil få råd og vejledning i en fysisk butik, der har specialiseret sig i badeværelser.

Når det kommer til selve installationsarbejdet i brusenichen, så bliver installatørerne faktisk lige akkurat overhalet indenom af gør-det-selv-Kjeld.

Gør opmærksom på faldgruber

42 procent vil i høj grad lade den professionelle fagmand om opgaven, mens 43 procent vil spænde værktøjsbæltet om livet og stå for installationen selv. Det er heller ikke ulovligt, da man ikke bryder autorisationsloven ved at sætte et nyt armatur op selv, men kunden er alligevel nødt til at være opmærksom på de faldgruber, der er ved de forskellige scenarier, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

– Installatørerne har måske ikke været gode nok til at pointere over for kunden, at de kan fraskrive sig ansvaret for produktet, hvis der skulle være noget galt med det, når kunden selv har købt det. Og skulle man få en vandskade, så vil forsikringen sikkert dække alligevel, men det kan godt være, at de vil se på, hvis skyld det er, og her kan man så ikke sende den videre til installatøren, siger Birger T. Christiansen, vvs-teknisk konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Deltagerne i undersøgelsen bliver også spurgt til, hvor de vil foretrække at købe deres nye brusersystem, og her får installatørerne også baghjul. 39 procent vil købe det i et byggemarked eller andre gør-det-selv-butikker, mens 21 procent – eller hver femte – vil købe produktet hos vvs’eren.

Undersøgelsen er lavet på baggrund af 3500 repræsentative besvarelser fra Danmark, Tyskland, Storbritannien, Frankrig, Holland, Rusland og Egypten.