fbpx
06. april 2021

“Jeg har et stort retfærdighedsgen”

Af: Lasse Andersen

Morten Dam Sørensen, der er projektdirektør og afdelingschef hos Henning Mortensen a/s, bliver vred, når samarbejdspartnere bryder en aftale, og glad når lærlinge blomstrer op i løbet af læretiden.

Hvad er den største udfordring ved at være direktør i en installationsvirksomhed i dag?

Det er helt klart mangel på arbejdskraft i alle lag i virksomheden, og at der er meget hård konkurrence på pris i markedet. Vi forsøger at tiltrække og fastholde gode medarbejdere ved at skabe nogle gode rammer. Det kommer blandt andet til udtryk, når vores nye firmadomicil, som er ved at blive bygget, står færdigt. Vi har lyttet til medarbejdernes ønsker og etablerer blandt andet fitnessrum, gode kantineforhold og briefing-rum. Den hårde konkurrence er vi til gengæld ikke herre over.

Hvilke mål vil du gerne nå med virksomheden?

Vi skal være en lønsom og attraktiv arbejdsplads, som tiltrækker gode medarbejdere. Derudover er vores mål at samle alle de tekniske kompetencer og fremstå som én enhed, ligegyldigt om det drejer sig om el, vvs, ventilation, automatik, sprinkler eller blik. Vi tror på, at det skaber den bedste kundeoplevelse.

Hvad er god ledelse i din optik?

Det er at motivere, udvikle og skabe trygge rammer. Derudover er god ledelse også at gå forrest og vise, hvor virksomheden skal hen. Det er også vigtigt at fejre sine sejre med medarbejderne, så man skaber en holdånd, der gør, at alle arbejder godt sammen. Det er sjovere at stå sammen på toppen end at stå alene.

Hvad siger dine ansatte om dig?

Jeg er ret sikker på, de siger, at jeg er utålmodig, og at jeg til tider kan have temperament. Men jeg bliver hurtigt god igen. Og dem, der kender mig godt, ved, at jeg vil gå gennem ild og vand for mine medarbejdere.

Hvad kan gøre dig vred i løbet af en arbejdsdag?

Jeg har et ret stort retfærdighedsgen og bliver meget vred, hvis nogen ikke overholder de aftaler, vi har indgået eller decideret prøver at snyde mig. Det kan også gøre mig vred, hvis medarbejderne ikke arbejder sammen. For eksempel hvis vi har en presset medarbejder, så er det vigtigt, at kollegerne byder ind og hjælper i stedet for bare at tænke på sig selv.

Hvad kan gøre dig glad?

Tilfredse kunder, glade medarbejdere og lidt på bundlinjen. Det kan gøre mig glad. Det gør mig også glad at se mennesker udvikle sig i en positiv retning. For eksempel en ung og usikker lærling, der stille og roligt blomstrer op gennem fire års læretid.

Hvis din virksomhed var en bil, hvad var den så for en?

Vi vil gerne fremstå som en driftssikker, økonomisk og rummelig bil, som både kan bruges til bykørsel og lange ture. Med andre ord en teknikentreprenør, som favner bredt. Derfor er mit jordnære bud en folkevogn.

Har du en faglig kæphest, som du gentager igen og igen?

Godt købmandskab er en af dem. Hvis man skal købe en vare, så spørger man måske tre og vælger den, der er billigst. Man skal være fornuftig og sondere markedet, og man skal bruge virksomhedens penge, som var det ens egne. Altså hvis man skal købe noget til firmaet, så skal man tænke: ”hvis det her var til mig selv, ville jeg så have gennemført købet”?

Hvis du ikke var blevet direktør i en installationsvirksomhed. Hvad var du så blevet?

En gang var drømmen at blive kok, og jeg overvejede også brandmand. Men det endte med at blive installationsbranchen, fordi jeg er meget interesseret i teknik, og jeg synes også, det er tiltrækkende, at installationsbranchen udvikler sig hele tiden.

Hvem skal vi tale med næste gang?

Jeg synes, I skal tale med Claus Søgaard Poulsen, som er indehaver af ProCon.