04. juni 2019

Kend din kundetype: Danskerne forbruger energi vidt forskelligt

Af: Amalie Klitgaard

En ny undersøgelse deler danskerne ind i seks typer af energiforbrugere med forskellige holdninger til klimaforandringer og forskellige syn på eget energiforbrug. Lær dem bedre at kende her.

Måske tænker du, at de fleste danskere mest har øje for lette løsninger og pengepungen, når de skal have udført en ny installation i hjemmet. Tro om igen.

En ny undersøgelse foretaget af Marketminds for Energifonden viser, at det er en helt tredje ting, som står højt på danske forbrugeres energi-dosmerseddel.

Den energiforbrugertype, som der er flest af, er den pro-grønne forbruger. Denne type er kendetegnet ved gerne at ville have god samvittighed og minimere sin CO2-belastning. Dog kommer den bekvemmelige forbruger, som skal have den lette løsning, lige efter som andenstørste energiforbrugertype.

Nye markeder åbner sig
Undersøgelsen tegner et billede af, at klimabevidstheden er kommet for at blive, og at det ikke kun kommer til udtryk i politiske valg – men også i valg af installationer i hjemmet, siger Troels Hartung, energipolitisk konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

– Det er jo virkelig spændende. Når flere tilsyneladende er mere klimabevidste, rykker det på det billede, vi som installatører har haft. Det vidner om, at der er en efterspørgsel på nye løsninger, siger han.

Dog vurderer han, at den større klimabevidsthed hos kunderne først og fremmest er mærkbar for de virksomheder, der arbejder med energieffektive løsninger som for eksempel varmepumper og solceller. Derimod vil de virksomheder, der har en større del af deres omsætning inden for andre områder, opleve kundernes klimafokus mindre markant.

Altid vigtigt med kundefokus
Om du installerer varmepumper eller vandhaner er en ting den samme: Kunderelationen er vigtig. For at kunne pleje den handler det om at forstå sin kunde, og hvad der motiverer personen, fortæller Troels Hartung:

– Hvis du vil være sikker på, at din kunde ringer igen næste gang, så skal du sørge for, at det er en god oplevelse, hvor kunden føler sig set set og forstået. Føler kunden sig tryg ved den rådgivning, denne får, er kunden også bedre i stand til at træffe et hurtigt valg, og man får lukket aftalen hurtigere.

Læs herunder om de seks typer energiforbrugere.