fbpx
13. september 2018

Kommunernes ensidige fokus på pris kan koste dyrt

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Der er alt for stor fokus på den billigste løsning i de kommunale udbud. Men den billigste løsning er ofte både dyrere og dårligere på længere sigt. For der er en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Landets kommuner køber ind hos private leverandører for adskillige milliarder hvert år, og også i installationsbranchen udgør de kommunale opgaver en stor del af omsætningen.

De fleste kommuner har vedtaget en udbuds- og indkøbspolitik, som leverandørerne for eksempel kan studere, før man giver et tilbud i et kommunalt udbud. Og i stort set alle disse udbudspolitikker kan man finde en hensigtserklæring om, at kommunen skal finde den rigtige balance mellem pris og kvalitet, når de udvælger deres leverandører.

Problemet er, oplever man blandt andet i installationsbranchen, at balancen er skæv, for kommunerne vælger i langt de fleste tilfælde at prioritere de billigste løsninger:

– I ni ud af ti tilfælde bliver der udelukkende lagt vægt på prisen, og i ganske få tilfælde går kommunen også ind og vægter den tekniske udførsel. Men langt, langt oftest er det prisen, der er altafgørende, siger Christian Bondegaard Madsen, der er salgs- og kundechef i SIF Gruppen.

Læs også: Balancen mellem pris og kvalitet er en evig diskussion

Han lægger ikke skjul på, at det ærgrer ham, at SIF Gruppen ikke kan få lov at konkurrere på kvalitet, tekniske løsninger og bæredygtighed, når de skal give tilbud til kommunerne:

– Vi bruger som virksomhed meget tid og mange ressourcer på at uddanne os og på at være på forkant med både markedet og den teknologiske udvikling. Vi prøver også at integrere, teste og implementere nye løsninger, så vi kan gå i markedet med dem, men vi bliver altså bremset af, at kommunerne har så ensidigt fokus på prisen. Det betyder også, at kommunerne på den lange bane kommer bagud, fordi teknologien udvikler sig så hurtigt. Det kan betyde, at kommunerne inden for en kort årrække skal ud og investere i helt nye anlæg. Og så bliver den billige løsning pludselig en rigtig dyr løsning, siger han.

Nemmest at blive enige om prisen

Det er ikke kun SIF Gruppen, som påpeger, at kommunerne vælger kortsigtet efter prisen.

”I ni ud af ti tilfælde bliver der udelukkende lagt vægt på prisen, og i ganske få tilfælde går kommunen også ind og vægter den tekniske udførsel. Men langt, langt oftest er det prisen, der er altafgørende.”
Christian Bondegaard Madsen, salgs- og kundechef, SIF Gruppen

– Han har fuldstændig ret, desværre. Det er det, der foregår. Problemet er ofte, at politikerne ikke ved, hvad de køber. Det man altid, politisk set, kan blive enige om, det er pris, fordi det er sort/hvidt, og det er nemt at se, hvem der er billigst. Hvis man begynder at stille nogle andre krav i udbuddene, det kunne være rent simple ting, som at man er god til at samarbejde, overholder aftaler og udfører arbejdet, når man bliver bedt om det, så bliver det hele meget mere uhåndgribeligt. For de ting er svære at måle på, og jeg tror desværre, det er en af årsagerne til, at man så tit går efter prisen, siger Lene Faber Ussing, der er lektor ved Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet.

Hun lægger ikke skjul på, at kommunernes måde at lave udbud bestemt ikke kan betale sig. De billigste løsninger er sjældent billigst i længden, og de er ofte heller ikke gode nok.

– Før jeg blev forsker, arbejdede jeg som byggeleder i NCC i mere end 25 år. Og jeg kunne aldrig, på trods af at jeg har bunker af erfaring, drømme om at tage den billigste løsning, hvis jeg skulle have noget lavet hjemme hos mig selv privat. Men det gør kommunerne altså i stor udstrækning, siger hun.

Der er selvfølgelig sammenhæng mellem pris og kvalitet, og man får, hvad man betaler for, mener Lene Faber Ussing, som dog gør opmærksom på, at kommunerne også vælger billige løsninger, fordi de i mange tilfælde er pressede på økonomien.

”Jeg kunne aldrig, på trods af at jeg har bunker af erfaring, drømme om at tage den billigste løsning, hvis jeg skulle have lavet noget hjemme hos mig selv privat. Men det gør kommunerne altså i stor udstrækning.”
Lene Faber Ussing, Lektor ved Institut for Bygge og Anlæg, Aalborg Universitet

Tvunget til skrabede løsninger

I SIF Gruppen kan de tit konstatere, at virksomheden ikke bare bliver nødt til at skære dybt i det potentielle overskud, når de skal ud i endnu en benhård kommunal udbudsrunde. De gode løsninger med tidssvarende eller fremtidssikret teknologi på kommunale plejehjem for eksempel bliver nødt til at blive afleveret i en helt skrabet version.

– Hvis man kun bliver vurderet på kroner og ører, er det klart, at man så bliver nødt til at finde ud af, hvordan man laver den billigste løsning inden for de rammer, der er opstillet. Også selvom man kan se, at den billigste løsning slet ikke er billigst om bare to-tre år, siger Christian Bondegaard Madsen.

Han mener grundlæggende, at de minimumskrav, kommunerne stiller til leverandørerne og deres løsninger, er alt for lave, og det irriterer ham særligt, at man, på trods af gentagne politiske udmeldinger om det modsatte, sjældent præmierer eller værdsætter virksomheder, som tager et socialt ansvar.

– Jeg synes, det er dybt problematisk, at man slet ikke honorerer virksomhedernes sociale ansvar, når man laver udbud. Man beder virksomhederne om at tage lærlinge og folk i arbejdsprøvning, men man sætter ikke pris på det. Og hvis vi kan se, at vi slet ikke bliver honoreret for at tage et ansvar, så kan vi i sidste ende blive tvunget til at stoppe med at tage det, siger Christian Bondegaard Madsen.

Kvalitet og indhold for pengene

I TEKNIQ er administrerende direktør, Niels Jørgen Hansen, godt klar over problemstillingen:

– Vi vil ikke blande os i, om den ene eller den anden pris er rigtig, eller hvem kommunen vælger som leverandør. Men vi er bekymrede over tendensen til, at der er et meget stort fokus på laveste pris. For det vil i længden skabe utilfredshed og en fornemmelse af, at man ikke får lavet ordentligt arbejde. For selvfølgelig er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet, siger han.

”Der er forskel på at købe papir til kopimaskinen og installationsydelser, og det er vigtigere, at du på installationsområdet ikke bare får den laveste timepris, men får en ordentlig kvalitet og en god service.”
Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør, TEKNIQ

Han vil gerne opfordre kommunerne til at være klar over, at man, specielt i forhold til installationsbranchen, ikke bare køber en standardvare:

– Der er forskel på at købe papir til kopimaskinen og installationsydelser, og det er vigtigere, at du på installationsområdet ikke bare får den laveste timepris, men får en ordentlig kvalitet og en god service, siger han og fortsætter:

– Alle borgere er interesserede i, at kommunerne er gode til at købe ind. Det, vi har brug for at sige til kommunerne, det er, at det at købe dygtigt ind, det er det samme som at være sikker på, at man får noget for pengene. Det handler ikke om at købe det billigste, for det bliver ofte dyrt i sidste ende. Det handler om at sikre sig, at man får kvalitet og indhold for pengene. Og kvalitet og indhold handler både om godt teknisk arbejde og et godt serviceniveau, hvor man er optaget af at gøre kunden glad og tilfreds. Og så skal prisen selvfølgelig stå i et fornuftigt forhold til kvaliteten og det, der leveres.