fbpx
31. august 2020

Energistyring: start med simple løsninger

Af: Michael Degn

Mindre virksomheder har brug for simple løsninger for at komme i gang med energistyring. Så kan de bygge mere på senere, i stedet for at blive skræmt væk fra start, lyder det i både undersøgelse og fra installatør.  

Hvad skal der til for at få små og mellemstore virksomheder til at investere i energistyring af deres forbrug? Hos installationsvirksomheden Holm Frederiksen A/S er det en velkendt udfordring til kundemøder. De fleste mindre virksomheder har nemlig ikke flere hundrede tusinder af kroner at kaste efter styring af deres el-, varme- og vandforbrug, men mindre kan også gøre det.

– Man skal lade være med at bilde kunden ind, at man kan løse alt ved at købe et dyrt CTS-anlæg. Hvis der ikke er styr på de mest basale ting, så kan man investere en million kroner i det, uden det fungerer, siger Carl Christian Holm Frederiksen, der er direktør i virksomheden, der ligger i Rask Mølle nær Vejle.

Firmaet er en del af Bedre Bad – Bedre Energi-kæden og er travlt beskæftiget med at rådgive kunderne om de bedste løsninger til at styre energien. Blandt de små virksomheder kan det være særligt udfordrende at få dem til at investere i de store forkromede løsninger, så derfor handler det om at starte fra bunden og arbejde sig op.

– Det er mere fornuftigt at gå efter de lavthængende frugter. På vvs-delen kunne det være indreguleringen af vandmængder og indblæsningstemperaturen på ventilationsanlægget. Her fosser det ud i mange virksomheder. Rigtig mange anlæg er ikke ordentligt indreguleret, hvilket betyder, at de kan bruge op til 40 procent mere energi, siger Carl Christian Holm Frederiksen.

Et ja kræver benarbejde
Carl Christian Holm Frederiksen har selv fulgt udviklingen i branchen gennem flere årtier, hvor energi- og vandforbruget er blevet halveret blot ved at sætte målere på og have mere opmærksomhed på forbruget. Nu har den teknologiske udvikling i højere grad en betydning, fordi automatiske og digitale løsninger kan tage energibesparelserne til et nyt niveau.

Ifølge ham kan energistyringen på de tekniske installationer tjene sig selv ind på ét til otte år, så hvorfor flår kunderne så ikke løsningerne ned af hylderne? Den største barriere er økonomien, men når det er sagt, så handler det helt basalt også om forberedelse fra installatørens side. Hvad er kundens reelle behov? Og hvem er den rette person at kontakte i virksomheden? Det er nogle af de spørgsmål, som Holm Frederiksen A/S bruger tid på. Medarbejderne, der er certificerede i energiledelse, laver herefter en screening af virksomhedens behov, som i sidste ende resulterer i en rapport. Den er fokuseret og fylder kun én til to sider.

– Man skal gå til det med høj faglighed og dokumentation. Det kræver en del benarbejde, men det er der nogle installatører, der ikke er indstillet på. De mener, at det er en voldsom stor investering i kunderne, men det er jeg ikke enig i, siger Carl Christian Holm Frederiksen.

Der er ingen lette løsninger i det spil, og det er uden tvivl et langt sejt træk at få de små og mellemstore virksomheder til at gå i den retning. Men hvis forarbejdet er gjort godt nok, så er chancen for succes væsentligt større.

– Der er minimum 70 procent chance for, at kunderne siger ja tak til løsningerne – ellers har man ikke gjort sit arbejde ordentligt, mener Carl Christian Holm Frederiksen.

Analysefirmaet Transition har i en undersøgelse set nærmere på, hvilke barrierer der holder de små og mellemstore virksomheder fra at investere i energiledelse, og hvordan installatørerne skal rådgive og sælge til kunderne. Konklusionerne flugter i høj grad med erfaringerne fra Holm Frederiksen A/S. Økonomi er det altoverskyggende argument, men de rigtige kontaktpersoner, god kommunikation og mere overskuelige løsninger er også helt centrale i processen. Læs mere om undersøgelsen i faktaboksene.

Forslag til tjekliste:

– Bor virksomheden til leje eller ejer de bygningerne?

– Undersøg virksomhedens værdier. Økonomi betyder ofte mest, men et ”grønt brand” kan også være motivation.

– Er der ansat en medarbejder med ansvar for energi – eller interesse for energi? Personen kan sætte energiledelse på dagsordenen hos de endelige beslutningstagere.

– Sæt dig ind i, hvem du kommer til at tale med i virksomheden. Installatøren skal tale modtagerens sprog. Det er sjældent en medarbejder med teknisk baggrund, du vil møde, men typisk for eksempel en direktør eller økonomiansvarlig. Derfor skal du hellere tale om besparede kroner end besparede kWh, da personen ikke nødvendigvis ved, hvad en kWh koster.

Om projektet:

Projektet ”Nem Databaseret Energiledelse” er målrettet små og mellemstore virksomheder, der ofte har svært ved at komme i gang med databaseret energiledelse.

Virksomhederne oplever typisk, at det er svært at få overblik over muligheder og potentiale i løsningerne. Derfor undersøger projektet, hvordan installatører og rådgivere skal gribe situationen an, når de skal sælge løsninger til netop de små og mellemstore virksomheder.

Analysevirksomheden Transition står bag projektet, som løber over 2019-2020. Rådet for Grøn Omstilling og TEKNIQ Arbejdsgiverne er to af flere parter bag projektet.

Kilde: Analysevirksomheden Transition