fbpx
14. juni 2021

Mangel på ladestandere skræmmer købere væk

Af: Lasse Andersen

Danskerne tøver med at investere i elbiler, fordi der er for få ladestandere, viser en ny meningsmåling. TEKNIQ Arbejdsgiverne efterlyser samlet national plan for opsætning af ladestandere.

Mangel på offentlige ladestandere afskrækker en stor del af danskerne fra at vælge en elbil. Det viser en meningsmåling, som Ingeniøren har gennemført blandt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere.

Over halvdelen af respondenterne svarer, at manglen på ladestandere er ‘en stor barriere’ eller ‘meget stor barriere’ for, at de vil købe elbiler.

Efterlyser samlet plan
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne nikker man genkendende til resultatet.

– Vi kan se, at salget af elbiler stiger kraftigt. Det er særligt trukket af, at der kommer flere modeller på markedet. Men langt hovedparten af bilsalget udgøres fortsat af biler med en forbrændingsmotor, og hvis elbilerne for alvor skal vinde indpas, er det nødvendigt at rydde de væsentligste oplevede barrierer af vejen, siger chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, Troels Hartung.

– Vi ved fra tidligere befolkningsundersøgelser, at muligheden for at lade bilen op betyder næsten lige så meget for bilejernes elektriske købelyst som prisen på elbilen, understreger han.

TEKNIQ Arbejdsgiverne har flere gange efterlyst en overordnet planlægning af lade-infrastrukturen herhjemme:

– Det er tid til at få sammensat og ikke mindst udrullet en national plan for opstillingen af ladestandere til elbiler, så det bliver muligt for ladeoperatører og kommuner at finde de mest hensigtsmæssige placeringer af ladestanderne. Vi skal være på forkant med behovet, så vi undgår, at en utilstrækkelig ladestanderinfrastruktur bliver flaskehalsen i den grønne omstilling, siger Troels Hartung.

Plug-in lokker
Respondenterne i Ingeniørens undersøgelse er også blevet spurgt til, hvorvidt manglen på ladestandere kan få dem til at vælge plug-in hybrid frem for en elbil. Tre ud af fem svarer, at det enten ‘i nogen grad’, ‘høj grad’ eller ‘meget høj grad’ kan få dem til at vælge den teknologiske mellemløsning, som også har en forbrændingsmotor, der kan bruges, hvis batteriet ikke kan lades op. 15 procent svarer ‘ved ikke’.