18. marts 2019

Markant stigning i salget af varmepumper

Af: Jesper Melgaard og Mikkel Svinth Rødgaard

Salget af varmepumper er steget voldsomt de seneste år. Alene i andet halvår af 2018 blev der solgt næsten 23.000 varmepumper – en stigning på godt 30 procent i forhold til året før, viser nye tal fra Energistyrelsen.

<by>Tekst: Jesper Melgaard og Mikkel Svinth Rødgaard Foto: Kåre Viemose

<brød>Varmepumper har fået solidt fodfæste i de danske hjem. I hvert fald så fortsatte stigningen i antallet af solgte varmepumper i anden halvdel af 2018, hvor der i alt blev solgt mere end 22.854 luft-luft-varmepumper (mod 17.422 i samme periode i det hidtidige rekordår, 2017). Det viser nye tal fra Energistyrelsen.

– Der er flere gode grunde til, at danskerne har taget teknologien til sig. Først og fremmest er det en varmeløsning, som både er grøn, relativt billig at anskaffe sig, og som giver besparelser på energiregningen fra dag ét, siger Simon O. Rasmussen, der er underdirektør i TEKNIQ.

Opgørelsen fra Energistyrelsen er behæftet med en smule usikkerhed, da flere markedsaktører er blevet inviteret til at deltage i undersøgelsen i andet halvår af 2018, hvilket kan bidrage til stigningen. Det ændrer dog ikke ved det samlede billede af en teknologi i kraftig fremgang.

– Tallene stemmer overens med konklusionerne i vores seneste medlemsundersøgelse, der viste, at el- og vvs-installatørerne oplever en klart voksende interesse for netop varmepumperne, siger Simon O. Rasmussen.

Godt alternativ til oliefyret
Også når det gælder de større (og dyrere) luft-vand-varmepumper, er der sket en stigning i salget på godt 30 procent. Disse pumper er ifølge Simon O. Rasmussen et godt alternativ for de boligejere, som stadig bruger oliefyr til at varme deres huse op.

– Der findes stadig mange tusinde oliefyr i Danmark. Og derfor vil væksten i salget af luft-vand-varmepumper formentlig fortsætte de kommende år i takt med, at de gamle fyr udfases. Samtidig vil vi opleve, at elpriserne falder, og det vil gøre eldrevne varmepumper endnu mere attraktive, vurderer Simon O. Rasmussen.

Voksende marked giver også udfordringer
Hos el-installationsvirksomheden VS Automatic i Horsens kan man bestemt også mærke, at varmepumpesalget stiger:

– Vi kan helt sikkert mærke, at markedet vokser. Derfor har vi også ansat to nye medarbejdere til at køre varmepumpeservice, og vi har sendt tre mand på KMO-kursus. Og så har vi tilmeldt en medarbejder til at tage alle kølekurserne, så vi kan blive certificeret til de store varmepumper i efteråret, siger Torben Steffensen, ejer af VS Automatic, som i alt har fem mand ansat til at lave varmepumper.

Efterspørgslen stiger, og det er en vigtig del af forretningen, men det voksende marked rummer også udfordringer for installatørerne, vurderer Torben Steffensen:

– Jeg tror, der kommer en masse lykkeriddere, som tager et to-dages-kursus, så de må lave luft-til-luft-pumper. Ligesom det var tilfældet med solceller, kommer der en masse, som ikke har forstand på det og kører rundt og sætter det op. Det er der ingen tvivl om, siger han og fortsætter:

– Det kan vi ikke gøre så meget ved. Vi kan forsøge at rådgive folk på bedst mulig måde, men det kan godt være svært at konkurrere med nogen, som hverken bruger lang tid på at uddanne sig eller at lave tingene ordentligt.

Hos TEKNIQ forudser man de samme udfordringer ved den hastigt voksende interesse for varmepumperne:

– Som det ofte sker, når ny teknologi vinder frem, så støder vi på produkter af tvivlsom kvalitet – ikke mindst på nettet. Samtidig ser vi en række aktører med mindre gode kompetencer slå sig op på at kunne installere pumperne. Ifølge en nylig undersøgelse er cirka 10 procent af varmepumpeejerne da også utilfredse med den pumpe, de har købt, siger Simon O. Rasmussen.