fbpx
05. oktober 2020

Markant stigning i salg af berøringsfri armaturer

Af: Michael Degn 

De berøringsfri armaturer sælger som aldrig før, lyder det fra både producenter og grossister. Risikoen for smittespredning har gjort produkterne attraktive, og særligt skoler og andre offentlige instanser byder teknologien velkommen.

Det seneste halve år er salget af berøringsfri produkter sendt på himmelflugt, og grossister og producenter melder om både fordobling og tredobling af salget.

Hos AO har man svært ved at få armene ned. Det skulle da lige være, hvis varelageret løb tør for berøringsfri armaturer, som det faktisk skete i foråret.

– Salget af berøringsfri armaturer er i løbet af i år tredoblet. For nogle af produkterne er det endda en seksdobling. Vi kunne have solgt endnu mere i foråret, hvis vi ikke var løbet tør. Leverandørerne kunne nemlig heller ikke følge med, da efterspørgslen samtidig steg i udlandet også, siger Ian Schlottmann, der er indkøbschef hos AO.

Der kan være geografiske variationer i salget, forklarer han, men grundlæggende tror han på, at salget af berøringsfri armaturer har fået et gennembrud, så det også fremover kommer til at ligge på et højere niveau end før corona.

– Vi kan se, at nogle af vores kunder aldrig har købt den slags produkter før, men så har de pludselig købt 27 berøringsfri armaturer på en måned. På den måde tæller mange bække små i det samlede billede, siger Ian Schlottmann.

Hos producenten FM Mattsson Mora Group er der også stor optimisme i forhold til den håndfrie fremtid. Selvom alle helst ville have været pandemien foruden, så er der ingen tvivl om, at den har givet stort skub til udbredelsen af berøringsfri armaturer.

– For hele FM Mattsson Mora Group i alle lande er der solgt det dobbelte i år, i forhold til sidste år, af berøringsfri armaturer. Det er nogenlunde den samme udvikling, vi har set i Danmark, siger Søren Braae, der er produktchef for Damixa-brandet.

Der er en overvægt af salget i de nordiske lande, mens det er lidt lavere i de sydeuropæiske lande, forklarer han. Han kan ikke forestille sig, at salget vil falde, da krisen for alvor har fået kundernes øjne op for teknologien.

Teknologien er langtfra ny, så hvorfor har de indlysende fordele med bedre hygiejne og mindre vandforbrug endnu ikke fået alle til at udskifte deres vandhaner? Det kan hænge sammen med, at traditionelle armaturer med greb også har nogle fordele.

– På offentlige steder er det fint, at flow og temperatur er fixeret, men når man børster tænder derhjemme, vil man gerne have koldt vand. Omvendt så vil de fleste gerne have lidt varmere vand, når de vasker hænder, siger Søren Braae.

Skeptiske installatører
Lars Broe Krusborg, der er direktør i Hovedgård & Omegns VVS nær Horsens, så hurtigt en mulighed for at ride med på bølgen i foråret. Derfor lancerede han en temaside om berøringsfri armaturer og automatiske toiletter på sin firmahjemmeside. Og så skete der … meget lidt.

– Jeg troede, at efterspørgslen ville være større, og derfor lavede jeg siden, men det er indtil videre kun kommuner og skoler, der gør brug af det. Her har vi løbende sat håndfri armaturer op, men der har ikke været en øget omsætning det seneste halve år, siger direktør og vvs-installatør Lars Broe Krustrup.

Andre installatører nævner over for installationsmedierne.dk, at salget godt nok steg voldsomt lige i begyndelsen af krisen, men nu er gået i sig selv igen. Omvendt tyder meget på en anden bølge af coronasmitte i efteråret og vinteren, som kan sætte gang i salget igen.

– Nu har salget stået stille den seneste tid, men jeg er sikker på, at der er et stort marked for det, hvis vi gik mere opsøgende efter det. Det er vi som branche ikke gode nok til, siger Jens Michaelsen, der er medindehaver af Styding VVS i Vojens.

Fremtidens produkter kan selv
Der er næppe tvivl om, at markedet vil bevæge sig i retning af mere automatik og en større grad af digitalisering, mener Simon O. Rasmussen, der er underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne. Og lige nu er der mulighed for at fiske i rørte vande, da corona-pandemien har givet ekstra medvind til de smittereducerende løsninger.

– Coronavirus har givet berøringsfri produkter et boost, som installatørerne har en unik mulighed for at bruge. Men det kommer ikke af sig selv, og det kræver en vedvarende indsats at få kundernes øjne op for de mange fordele, som de berøringsfri produkter besidder, siger Simon O. Rasmussen.

Lykkes den øvelse, er der gevinst på stort set alle parametre. Samfundet mindsker smittespredningen og sparer sygedage, klimaet får gavn af et lavere vandforbrug, mens den enkelte husstand sparer penge på vandregningen.

– Mindre smittespredning og mindre forbrug går hånd i hånd her, og det gavner både klimaet og husholdningsregnskabet. Berøringsfri armaturer har stort set samme pris som traditionelle armaturer, så der er tale om lavthængende frugter som batter, siger Simon O. Rasmussen.