fbpx
28. september 2020

Mormor skal ikke oplade elbilen

Af: Michael Degn

Opsætning af ladepunkter til elbiler er et vækstmarked, og de seneste måneder er det blevet debatteret, hvordan branchen sikrer, at der ikke bliver gået på kompromis med kvaliteten af installationerne. TEKNIQ Arbejdsgiverne og Sikkerhedsstyrelsen opfordrer både installatører og elbilejere til at tage ansvar.

Bestanden af elbiler har for alvor taget fart de senere år. Siden 2018 er antallet næsten fordoblet, så der per 1. januar 2020 rullede over 15.000 af slagsen rundt på de danske veje. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Dertil kommer antallet af hybridbiler, der føjer knap 10.000 ekstra til regnestykket. Samlet er der stadig tale om en lille del af den totale bilpark i Danmark, men udviklingen vil ifølge prognoserne tage fart de kommende år, og dermed får langt flere behov for et ladepunkt hjemme i garagen. Det er naturligvis en god forretningsmulighed for installatørerne, men der er også en række faldgruber, som skal undgås, når det gælder opladning af elbiler.

– Når man sætter en ladestander op, vil der være en langvarig belastning, som udvikler varme. Derfor skal elektrikeren være opmærksom på, om husets installationer kan bære det. Det kræver, at han er fagligt klædt på og har fokus på det, siger Steffen Nielsen, chefkonsulent i Sikkerhedsstyrelsen.

Mormor skal væk
Selvom det emmer af småkager og kaffe på kanden, så er der ikke megen hygge ved mormor, når det kommer til opladning af elbiler. En ”mode 2-opladning” er kun beregnet til nødladning med det medfølgende ”mormor-ladekabel”, der bliver sat til en almindelig 230 V-stikkontakt. Stikket kan nemlig ikke klare en belastning over 6 A gennem længere tid, hvilket kan føre til smeltede stikkontakter og i værste fald brand.

– Løsningen er naturligvis, at man får installeret en ladestander korrekt, hvor der er sat en sikringsgruppe op, som kan bære belastningen, og et separat kabel til ladestanderen, siger Steffen Nielsen.

Sikkerhedsstyrelsen har ingen tal på, hvor ofte der sker uheld i forbindelse med opladning af elbiler, men det er chefkonsulentens opfattelse, at langt de fleste får sat et reelt ladepunkt op.

– Vi har typisk set opladning med ”mormorkabel” i forbindelse med hybridbiler, som ikke har så stort batteri, men vi har ingen indikationer af, at folk generelt ikke skulle følge reglerne – alene af den grund at det tager for lang tid at få ladet sin bil op via en almindelig stikkontakt. Så vi går ud fra, at de fleste får sat en ladestander op, når de anskaffer sig en elbil, siger Steffen Nielsen.

Uautoriserede gør-det-selv-ladepunkter blev af Dansk El-Forbund for nylig beskrevet som et potentielt problem i takt med, at antallet af elbiler vokser. Det fik efterfølgende erhvervsminister Simon Kollerup (S) til at se nærmere på vejledningen ved salg af ladestandere. Indtil videre er der dog ikke nogen tegn på en masse uautoriserede ladeløsninger blandt bilejerne.

– Det har vi endnu ikke set, og vi opfordrer selvfølgelig ejerne til at tage ansvar for, at deres installationer er i orden, siger Steffen Nielsen.

Billigst er ikke bedst
Mads Risgaard Knudsen, elteknisk konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, opfordrer også installatørerne til at tage ansvar. De skal være bevidste om, at der bliver sat effektive ladeløsninger op – også selvom kunden kun fokuserer på prisen.

– Kunden beder om den billigste løsning, og så sætter de fleste installatører typisk et industri-stik op. Det har også en selvstændig gruppe, men det er alligevel en dårlig løsning, da de nye elbiler selv begrænser opladningen til 6 A, når det ikke sker ved et rigtigt ladestik, siger Mads Risgaard Knudsen.

Konsekvensen er ekstremt lange opladningsperioder, og kunden ender måske med at skulle lave stikket om igen senere. Med et rigtigt ladepunkt – en såkaldt Mode 3-opladning – kan elbilerne oplade med tre gange 16 A eller mere – alt efter af husstandens øvrige strømforbrug.

– Men selv med et rigtigt ladestik kan man komme ud for, at der ikke er kapacitet til det, hvis der for eksempel kun er et leveringsomfang på 25 A til huset. Så er det måske kun om natten, at elbilen kan lade med fuld styrke, siger Mads Risgaard Knudsen.

Samtidig opfordrer han producenter og leverandører til at være deres ansvar bevidst og sørge for, at der i installationsanvisningen står klart og tydeligt, at installationen skal udføres af en autoriseret installatør.

– Så er man også sikker på, at huset og dets elinstallation kan overleve den kraftige installationsudvidelse, siger Mads Risgaard Knudsen.

Få det fulde overblik over love, regler og opladningstyper i den seneste udgave af magasinet Electra

”Mormorladning”

Opladning af elbiler i boliger kan foretages med et Mode-2-kabel, som tilsluttes en almindelig stikkontakt i boligen. Denne opladningsform kaldes ofte ”mormorladning”, da der ikke findes et dedikeret stik til opladning. Hvis en almindelig husholdnings-stikkontakt anvendes til opladning, bør installationen ikke belastes med mere end 6 A over længere tid.

De forskellige normer og standarder for danske husholdningsstikkontakter tager ikke højde for det belastningsmønster, som opladning af elektriske køretøjer og andre apparater med et lignende forbrugsmønster har.

Kilde: SIK