12. november 2018

Nyt badeværelse? Flertallet ringer til mureren

Af: Mikkel Svinth Rødgaard

Foto: Jeppe Carlsen

Rigtig mange danskere er i tvivl om, hvem de skal ringe til, når de skal have udført en håndværksmæssig opgave. Det viser en ny undersøgelse, som A&B Analyse har udarbejdet.

Hvem ringer danskerne til, når de skal have lavet nyt badeværelse? 36,8 procent ringer til mureren, mens 31,8 griber røret og ringer til en vvs-installatør. Hele 17,3 procent ved slet ikke hvem de skal ringe til.

Hvis der skal ny tagrende på huset eller den eksisterende skal repareres, ringer 35 procent af husejerne til en blikkenslager, mens 25 procent ringer til en tømrer og 23 procent ved slet ikke, hvem de skal ringe til.

Det er et par af af konklusionerne i en ny undersøgelse, som A&B Analyse har udarbejdet for TEKNIQ. Analysebureauet har spurgt lige knap 1.200 tilfældigt udvalgte danskere, hvilken faggruppe de vil kontakte, hvis de skal have udført en række forskellige håndværksmæssige opgaver.

Overordnet set tegner undersøgelsen et billede af, at danskerne ikke har helt styr på, hvad håndværkere og installatører rent faktisk laver – eller hvad man skal kalde dem. Ikke overraskende er de yngre danskere – det vil sige dem mellem 18-34 – mest i tvivl om, hvilken faggruppe, som gør hvad.

Unge i tvivl
Hver femte (20,4 procent) fra den gruppe ved således ikke, hvem de skal have fat i, hvis de skal have repareret eller installeret en ny vandhane, bruser eller toilet. Det samme antal (20,5 procent) ved ikke, hvem de skal ringe til, hvis de skal have repareret et rør. Og 46,7 procent af de unge svarer, at de ikke ved, hvem der skal lave service på et fyr og en tredjedel af dem (31,4) svarer ”ved ikke”, når de bliver spurgt, hvem der skal installere eller reparere en radiator.

Det er måske naturligt nok, at de unge, som formentlig har mindre erfaring med at kontakte håndværkere, er mere i tvivl. Under alle omstændigheder svarer de i langt højere grad end deres ældre medborgere ’ved ikke’ på stort set alle spørgsmålene.

Skelner ikke
Undersøgelsen viser også, at der er mange af danskerne, som ikke skelner synderligt mellem ordet ”blikkenslager” og ”vvs’er”.

33,5 procent af danskerne vil kontakte en blikkenslager, hvis de skal have repareret et rør, mens 47,5 procent ringer efter en vvs’er, og hvis der skal installeres eller repareres en radiator, så er vvs’eren førstevalg i undersøgelsen for 59,3 procent af danskerne, mens 15,8 procent vil have fat i en blikkenslager.

Hvilke ord, danskerne bruger, er samtidig regionalt bestemt. På Sjælland og i hovedstaden ser det ud til, der er en større tendens til, at man ringer mere til blikkenslageren, mens jyderne og folk i Region Syddanmark i højere grad ringer efter vvs’eren.

Til gengæld er der mange danskere, som vil have mureren til at stå for et nyt badeværelse (36,8 procent) mens 31,8 vil starte med vvs’eren.