fbpx
30. oktober 2018

Provokerende Solar-kampagne: Er du håndværker eller stik-i-rend-dreng?

Af: Lasse Andersen

I disse uger bliver elektrikere og vvs’ere, som er på vej til grossisternes håndværkerbutikker, mødt med det provokerende spørgsmål på store udendørs bannere. Bag reklamekampagnen står Solar.

De seneste år har Solars administrerende direktør Jens Andersen flere gange gjort det klar, at han mener, at elektrikere og vvs’ere spilder alt for meget tid på at hente varer i grossisternes håndværkerbutikker i stedet for at bestille varerne på nettet og få dem bragt ud.

Det er også budskabet i en ny Solar-reklamekampagne, som kører i disse uger. I de store byer vil elektrikere og vvs’ere, når de sidder i trafikken, blive mødt af store bannere med spørgsmålet: Er du håndværker eller stik-i-rend-dreng? Bannerne er helt bevidst placeret i nærheden af konkurrenternes håndværkerbutikker, så budskabet rammer på det helt rigtige tidspunkt.

Solar-direktør Jens Andersen mener, det er vigtigt at spørge sig selv, hvorfor man sidder der i trafikken på vej til håndværkerbutikken efter varer – for er det ikke meningen, at elektrikere og vvs’ere skal bruge sin tid hos kunden?, spørger han.

Konservativ håndværkerkultur
– Som privatforbruger har du sikkert en adfærd, der er ret effektiv. Du booker din ferie på nettet. Du bestiller biografbilletter online. Du køber elektronik fra mobilen. Men når du kommer på arbejde, falder du i den konservative håndværkerkultur, hvor du hellere sætter dig i bilen for at hente varer, i stedet for at vælge den løsning, der er hurtigst og lettest. Det forstår jeg ikke. For mulighederne for en mere effektiv arbejdsdag har aldrig været større, lyder det fra Jens Andersen.

Han ønsker med kampagnen at appellere til håndværkernes faglige stolthed:

– Professionelle håndværkere skal ikke køre rundt efter varer. Det er ikke det, de er uddannet til. Du bestiller, vi leverer. Det må være den smarteste løsning, hvis vi i fællesskab skal rette op på de deprimerende undersøgelser, der viser, at installatører oplever tilbagegang i indtjeningen. At håndværkere spilder to tredjedele af deres arbejdsdag. At produktiviteten er for lav, siger Jens Andersen og fortsætter:

– Jeg ser mange håndværkere, der går glip af mulighederne. Håndværkere, der ugentligt arbejder langt over de 37 timer, men som alligevel ikke slår til. Det er ikke fair. Derfor skal vi i fællesskab ændre den negative udvikling.

Kampagnen løber i alt i fire uger.