fbpx
13. januar 2021

Tyverier koster mange spildte arbejdstimer

Af: Michael Degn og Jesper Melgaard

Foto: Joachim Rode

Hvert tyveri fra servicevogne koster op mod 30.000 kroner i tabte arbejdstimer, vurderer københavnsk installatør, der er en del af en kedelig statistik. Mere end hver fjerde installatør var sidste år udsat for indbrud i en eller flere servicevogne.

På få sekunder har tyvene boret hul i sidedøren og skaffet sig adgang til kostbare maskiner og værktøj i servicevognen.

Bilen holdt endda på Ågade midt i København, men blev alligevel tømt til trods for, at det er et sted, hvor der altid er mange mennesker, siger Mikael Berggren (billedet), installatør og indehaver af Berggreen VVS.

Tyveriet skete i november, og problemstillingen er velkendt for virksomheden, der har eksisteret i 33 år. For Mikael Berggreen er det mest af alt de tabte arbejdstimer, der rammer hårdt.

– Det koster os mellem 20.000 og 30.000 kroner, når vores servicevogne bliver brudt op. Det er vel at mærke ud over selve værktøjsdelen og reparationen af køretøjet, som forsikringen dækker. Det handler om de tabte arbejdstimer, som ikke er producerbare og derfor giver underskud, siger Mikael Berggreen.

Når tyvene har været på spil, så starter en lang kæde af opgaver, som handler om alt fra dokumentation til forsikringen, opmærkning og registrering af nyt værktøj samt ture til mekaniker, autolakerer og firmaet, der skal sætte nyt logo og reklamer på vognen. Derudover skal en anden svend assistere med værktøj, da den berørte medarbejder ikke har noget at udføre dagens arbejdsopgaver med. Alt sammen noget, der får de samlede omkostninger i forbindelse med tyveriet til at løbe op.

Hver fjerde installatør ramt
Ifølge en ny medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne har næsten hver fjerde installationsvirksomhed (24,2 procent) været udsat for indbrud i deres servicebiler indenfor det seneste år.

– Det er et kæmpe problem for de ramte virksomheder. De mister værktøj og materialer, men de må også lade de ramte biler stå stille, indtil det stjålne er blevet erstattet, og medarbejderne kan fortsætte arbejdet. Samtidig er det meget svært at forebygge denne form for indbrud, når man ikke har et aktuelt overblik over, hvor tyvene huserer, siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne

Læs også: Hvor er tyvene henne? ingen ved det

Kapløb mod tyvene
Mikael Berggreen har løbende forsøgt at følge med udviklingen og sikre sine biler bedst muligt mod tyveri. Af samme grund har virksomhedens seks servicevogne ekstra låse på side- og bagdøre. Desværre er det et kapløb, som er næsten umuligt at vinde. Tyvene finder hele tiden nye måder at komme ind.

– Vi har overvejet, om vi skulle have bilerne stående låst inde i kældre, men hvis montørerne så er nødt til at møde andre steder i stedet for at køre direkte ud til kunderne, så koster det også penge, siger Mikael Berggreen.

Han sikrer derfor bilerne bedst muligt med en forhåbning om, at tyvene så vælger at kaste deres kærlighed på nabobilen. Det fjerner bare ikke problemet men skubber det højst lidt rundt, erkender han.

Bergreen VVS har seks servicevogne og 12 medarbejdere. Mikael Berggreen vurderer, at der inden for de seneste fem år har været syv tyverier fra virksomhedens servicevogne. Sidste år skete det to gange.

De seneste tal fra Rigspolitiet viser, at der blev anmeldt 1.048 tyverier fra last- og varebiler i tredje kvartal af 2020.