06. maj 2019

VVS’19: Færre faglige oplæg – mere dialog

Af: Andreas Ebbesen Jensen

Onsdag starter Skandinaviens største VVS-messe i Odense Congress Center. Her vil et rekordstort antal udstillere forsøge at klæde gæsterne på til fremtidige udfordringer i branchen. I år er der skruet ned for de faglige oplæg, og i stedet er fokus rettet mod at skabe dialog mellem deltagerne.  

Foråret er for alvor ved at bide sig fast herhjemme, og tanken om høj solskin og skyfri himmel kan gøre de fleste vintertrætte danskere varme om hjertet. Det gælder dog ikke for Per Rømer Kofod, der er administrerende direktør hos Veltek.

I hvert fald ikke når vi skriver den 8. til 10. maj. Her løber den 14. udgave af Skandinaviens største VVS-messe nemlig af stablen i Odense Congress Center. Og som medarrangør af Danmarks største fagmesse for VVS’ere håber Velteks direktør, at det gode vejr kryber uden om den fynske storby i lige netop den uge.

Læs også: VVS’19-chef satser på rekord 

– Hvis vi får bagende sol, så er der nok nogen, som vil springe messen over. Så jeg krydser fingre for overskyet himmel og 10 graders varme. Det er perfekt messevejr, griner Per Rømer Kofod.

Målt på antallet af tilmeldte udstillere til den kommende VVS-messe i Odense, er arrangementet dog allerede en bragende succes. 207 forskellige virksomheder har booket stand i en af de i alt fire store haller i Odense Congress Center, hvilket er ny rekord.

Og Per Rømer Kofod regner med, at besøgstallet som minimum vil tangere rekorden fra ‘17 på 9373 gæster. For selvom det at tage på messe kan lyde en smule gammeldags, så er det faktisk mere populært end nogensinde før, vurderer han.

– Hvis man som VVS-firma skal være attraktiv over for kunderne og kunne give et indblik i de nyeste teknologier på det område, man er specialist i, så kræver det, at man følger med. Og du finder altså ikke et bedre sted at blive inspireret og opdateret herhjemme end på VVS-messen i Odense, siger han.

Det er messechef hos Odense Congress Center, Michael Helm, ikke overraskende enig i.

– VVS-messen klæder installatørerne på til fremtidige udfordringer i en branche under konstant udvikling. Men lige så vigtigt giver den en unik mulighed for at netværke og skabe nye relationer virksomhederne og kunderne imellem, siger han.

Giver Google og YouTube baghjul
Netop mulighederne for at skabe nye kontakter og netværk på tværs af branchen er noget af det, gæsterne sætter mest pris på, når de tager til VVS-messe. Det viser en række evalueringer fra VVS’ 17, som Veltek og Odense Congress Center har foretaget.

Derfor har de to arrangører i år også valgt at skrue gevaldigt ned for de faglige oplæg, som ellers har været en fast del af programmet i de seneste udgaver af messen.

Flere af standene har dog selv en lille scene, hvorfra de holder faglige oplæg om deres specifikke produkter. Det bliver bare i mindre skala og med større mulighed for en langt mere intim og åben dialog mellem oplægsholder og publikum.

For det er netop et af formålene med messen: at give plads til nærheden og lægge lokaler til det fysiske møde mellem fagfolk og producenter, som måske ellers kun ville have kommunikeret med hinanden fra hver deres computerskærm. Det forklarer Velteks direktør Per Rømer Kofod.

– Du kan søge efter nye produkter på Google og studere instruktionsvideoer i timevis på YouTube, men det er altså noget helt andet at komme ud i den virkelige verden og snakke med nogle af branchens skarpeste hjerner og studere nogle af tidens – og fremtidens – mest fascinerende produkter og teknologiske løsninger. Jeg tror aldrig, at behovet for messer har været større, for de giver plads til at dyrke nærheden og de personlige relationer, som mange af os sukker efter i vores daglige arbejde.

IoT dominerer standene
Nærhed er også nøgleordet for armatur-producenten Damixa, der er at finde blandt udstillerne på årets VVS-messe til maj. Når gæsterne besøger Damixas 100 m2 store messestand kan de komme indenfor i ‘Innovationslaboratoriet’. Her løfter udviklerne sløret for nye, innovative produkter frisk fra 3D-printeren, de viser, hvordan en ny vandhane bliver til – og ikke mindst indsamler værdifuld viden og indspark fra den fremmødte fagbranche.

”Digitaliseringen kommer til at sætte et stort fodaftryk på årets messe, og jeg glæder mig særligt til at gå på opdagelse i nye IoT-teknologier. For fire år siden var det noget, som nogle smarte IT-folk snakkede om.” Per Rømer Kofod, direktør, Veltek

– Vi vil inddrage de besøgende på messen i en form for live produktudvikling, hvor vi observerer, hvordan de interagerer med helt nye produkttyper, som vi stadig arbejder på. På den måde får vi et unikt indblik i brugernes behov – og sikrer os dermed, at vores fremtidige løsninger rammer plet i markedet, forklarer Henrik Egelund, udviklingschef i FM Mattsson Mora Group i Danmark, der står bag Damixa.

Et andet større område på Damixas stand er dedikeret til nye elektroniske produkter. Ikke bare almindelige berøringsfrie armaturer, men IoT-opkoblede vandhaner og brusepaneler, der udover at kunne fjernovervåges og -styres også kan rapportere vandforbrug og sende fejlalarmer.

IoT står for Internet of Things og dækker over enheder, der bliver udstyret med sensorer, software og netværksfunktioner, så de kan kobles til trådløse netværk og til forskellige cloud-løsninger. Teknologierne giver mulighed for at indsamle data, lave dataanalyser og overvåge installationer i et helt andet omfang end hidtil. Og for installatørerne ligger der store muligheder og venter, når de nye IoT-produkter og komponenter skal installeres i private hjem og i kommerciel sammenhæng.

Damixa kan godt forvente at få et besøg af Velteks direktør Per Rømer Kofod, når de løfter sløret for deres nye produkter den 8. – 10. maj. Han er nemlig meget optaget af netop IoT-teknologier.

– Digitaliseringen kommer til at sætte et stort fodaftryk på årets messe, og jeg glæder mig særligt til at gå på opdagelse i nye IoT-teknologier. For fire år siden var det noget, som nogle smarte it-folk snakkede om. I dag er de bygget ind i mange af vores komponenter og teknologien tegner til at blive en af de helt store ”game changers” i VVS-branchen, siger han.

Investering i fremtiden
VVS-branchen har forrygende travlt for tiden, og messechef Michael Helm kan godt forstå, at det kan være svært at hive en hel dag ud af den travle kalender for at tage til fagmesse. Men det er tid og penge, der er godt givet ud på den lange bane, forsikrer han.

– VVS-messen giver et unikt indblik i nye produkter og løsninger, som på sigt kan hjælpe med at lette arbejdsbyrden og forhåbentligt også give et større økonomisk afkast. Og så er det en unik chance for at skabe nogle stærke relationer med fagfolk og virksomheder, der kan være guld værd på lang sigt, siger han.

Velteks direktør Per Rømer Kofod mener også, at man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at fravælge messen for at tjene nogle ekstra kroner, mens konkurrenterne er samlet i Odense Congress Center. For selvom man måske vinder på den korte bane, så kommer man til at halse bagefter i det lange løb.

– Den teknologiske udvikling går enormt hurtigt i disse år, og de fleste VVS’ere er godt klar over, at de risikerer at blive kørt ud på et sidespor, hvis de ikke har fingeren på pulsen. Så jeg forstår faktisk slet ikke, hvis man tør blive væk, siger han.